Computerworld News Service: Organisationen The Australia Competition and Consumer Commission (ACCC) taler for at bruge sociale medier til at øge effektiviteten ved produkt-tilbagekaldelser.
Ifølge den australske konkurrencemyndighed er der blevet tilbagekaldt mere end 10.000 produkter i Australien igennem de seneste 23 år.
Gennemsnitligt er 56,75 procent af varerne rent faktisk blevet leveret tilbage, og det tal har svinget mellem 36 procent og 80 procent.
ACCC har nu undersøgt produkttilbagekaldelserne og har fundet ud af, at brugen af aviser som kommunikationskanel alene i mange tilfælde ikke længere er tilstrækkeligt, og at de kanaler, der gav den mest direkte kontakt mellem leverandør og forbruger, som for eksempel de sociale medier, også var de mest effektive i tilbagekaldelsen af produkter.
"I storbyområderne har 70 procent af australierne i dag internet via bredbånd, og det samme gælder 60 procent af dem, der ikke bor i byområderne," står der i rapporten.
"Det er desuden ved at blive meget mere almindeligt med internetadgang. Det betyder, at det vil være særligt effektivt at give folk besked om produkt-tilbagekaldelser gennem forskellige former for online kommunikation. Medierne vil for eksempel kunne være forums, blogs, mikroblogs, hjemmesider og sociale medier."
"Der findes for eksempel allerede leverandører, der anvender internetfænomener som Facebook og Twitter til at fortælle om tilbagekaldelser. Det sker som en reaktion på blogs og de sociale netværks voksende popularitet blandt visse forbrugergrupper."
Vil spore produkter
ACCC konkluderer desuden, at muligheden for at spore produkter og særligt højrisiko-produkter direkte hos forbrugerne også drastisk vil kunne øge effektiviteten ved tilbagekaldelser. Det vil desuden gøre det muligt for leverandørerne at gennemføre mere målrettede og derfor også billigere tilbagekaldelser.
"For at effektivisere produktsporingen opfordrer ACCC leverandørerne til at anvende teknologier, der kan spore produkter, og til at gennemføre undersøgelser af produktets vej gennem forsyningskæden," kan man læse i rapporten.
"Hvis man blev i stand til bedre at identificere enkelte produktsendinger og effektivt spore dem gennem forsyningskæden, så kunne man nøjes med at tilbagekalde et mindre antal produkter og kommunikationen ville kunne foregå langt mere målrettet."
"ACCC opfordrer desuden til også at anvende andre mekanismer, der kan sikre, at forbrugerne er bekendte med tilbagekaldelser, for eksempel ved hjælp af garanti-kort eller online registrering."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen