I mere end et døgn har Nordeas svenske netbankskunder måtte se beskeden "Tillfällig teknisk störning" (Lejlighedsvis tekniske problemer, red.), når de vil logge ind på deres digitale bankkonto.
Det skriver Computerworlds svenske søsterblad ComputerSweden.
Et døgn med mere end almindelig meget web-flimmer på netbanken er rekordlang tid for den svenske storbank, selv om nogle kunder kan logge på systemet og ikke oplever nedetid.
"Uacceptebelt"
Banken havde onsdag middag endnu ikke lokaliseret fejlen, og kalder situationen for "uacceptabel".
"Systemet går langsomt og trægt. Der er en flaskehals, som vi endnu ikke har identificeret. Indtil videre har foretaget en del rettelser, men det ser ud til, at vi skal gøre mere for at få det til at fungere igen," siger Nordeas chef for privatkunderne på netbanken, Ingemar Borelius, til Computersweden.
Han tilføjer, at han ikke kan huske, hvornår systemet sidst har været så sløvt.
Værst tænkelige tidspunkt
Forstyrrelserne i systemet indtraf på det værst tænkelige tidspunkt, da tirsdag er lønningsdag for svenskerne.
Derfor er det den dag, hvor flest svenskere benytter netbanken ifølge Ingemar Borelius.
Han forklarer, at systemet er bygget til at modstå det store tryk, men systemfejlen kan være blevet forværret af det store kundepres på bank-serverne.
Kan ikke love noget
Nordea satte med det samme teknikere på problemet, og Ingemar Borelius forventer, at det er løst i løbet af onsdagen.
"Men da vi ikke har identificeret problemet fuldt ud, så er det svært at sige det med hundrede procent sikkerhed," forklarer Ingemar Borelius til Computersweden.
Nordea i Danmark oplyser til Computerworld, at der ikke umiddelbart er blevet rapporteret fejl fra systemerne på den danske side af Øresund, og danske Nordea-kunder vil derfor næppe være ramt af nedbruddet.