Computerworld News Service: Microsoft fortæller, at virksomheden har identificeret en ny form for klik-bedrageri og sætter nu gang i to retssager mod formodede gerningsmænd.
I en af sagerne, som er blevet indgivet ved retten i Washington, anklages hjemmesiden RedOrbit.com sammen med dens grundlægger Eric Ralls for at have anvendt klik-bedrageri, som er en betegnelse Microsoft har fundet på for at beskrive en ny måde at booste klik-tallet for en reklame på nettet.
"Hvad der engang var umuligt eller i hvert fald meget svært at gennemføre, har vi nu opdaget er teknisk muligt," siger Richard Boscovich, der er advokat i Microsofts afdeling for digital kriminalitet.
Microsoft anklager RedOrbit, som tidligere har været godkendt til Microsofts AdCenter-netværk, for at anvende botnet og såkaldte 'parkerede sider' for dramatisk at øge klik-tallet for reklamerne på hjemmesiden.
Men i stedet for at bruge den velkendte taktik med at få botnettet og de andre sider til at klikke direkte på reklamerne på RedOrbit.com, så har hjemmesiden i stedet valgt at omdirigere trafikken til sine egne servere, hvor trafik-informationerne er blevet pillet ud og erstattet med kode, der fik det til at se ud som om, trafikken kom direkte til den godkendte RedOrbit-side, forklarer Microsoft.
"Det er helt unikt. Det er første gang, vi har set det gjort på den måde," siger Richard Boscovich.
Parkerede sider er hjemmesider uden egentlig værdi, som typisk indeholder en lang liste af links eller søgebarrer, der returnerer link-lister.
Microsoft opdagede bedrageriet i begyndelsen af 2009, da det blev bemærket, hvordan besøgstallene fra RedOrbit.com drønede op fra 75 klik per dag til omkring 10.000, siger Brad Smith, der er general counsel ved Microsoft.
Eric Ralls har ikke svaret på henvendelser i forbindelse med sagen. Men bloggen SeattlePI kunne fortælle, at Eric Rall ikke kender til sagsanlægget, og at han fastholder, at han ikke er indblandet i klik-bedrageri.
Microsoft er sikker på, at RedOrbit må være ansvarlig for bedrageriet, eftersom virksomheden står til at profitere på snyderiet, fortæller Richard Boscovich.
Udover RedOrbit nævner sagsanlægget 10 ikke-identificerede personer, eftersom Microsoft mener, at andre mennesker må have været indblandet i bedrageriet.
Microsoft har desuden lagt sag an imod 20 unavngivne mennesker i den bedragerisag, der relaterer sig til hjemmesider, som bliver kørt via HelloMetro. Microsoft håber, at de indblandede personer vil kunne identificeres i forbindelse med opklaringsprocessen, forklarer Brad Smith.
HelloMetro ville ikke umiddelbart kommentere på sagen.
"Selv om vi kun har identificeret de to sager, så er vores trafikkvalitets-team ret sikre på, at problemet i virkeligheden er langt større," fortæller Richard Boscovich.
Aggressive skridt eller se den anden vej
Microsoft har implementeret forskellige teknologiske forhindringer, der skal sørge for, at andre ikke kan gennemføre bedrageri på samme måde. Virksomheden vil dog ikke dele ud af detaljerne i den forbindelse, for ikke at risikere at komme til at give oplysninger, der kan udnyttes af snyderne, fortæller Richard Boscovich.
Selv om Brad Smith diskuterede vigtigheden af en samlet branche, der samarbejder om at bekæmpe den slags svindel for at sikre online-reklamernes levedygtighed, så nævnte han ikke noget om et samarbejde med Google, som står bag verdens største platform til online-reklamer, eller med andre konkurrenter om at stoppe den nye type bedrageri.
Operatørerne af forskellige reklame-platforme kunne vælge at samarbejde om at standse klik-hvidvasken gennem the Interactive Advertising Bureau, siger Steve Sullivan, der er vice president for gruppen.
Google vil ikke kommentere specifikt på sagen om klik-hvidvask men siger i en udtalelse, at virksomheden designer sine systemer til at fange bot-relaterede angreb, ligesom der er strenge regler, som er lavet for at beskytte annoncørerne.
Microsoft siger at, med mindre udbyderne af reklame-platforme aktivt bekæmper svindelen, så vil annoncørerne ende med at miste tiltro til modellen.
"Vi må sammen med alle andre virksomheder i branchen indse, at vi har et valg. Vi kan enten tage aggressive skridt mod at få stoppet den slags svindel, eller også kan vi kigge den anden vej og stadig tjene penge på det. Vi mener ikke, det burde være muligt at kigge den anden vej," siger Brad Smith.
Udover de teknologiske forhindringer, så mener Microsoft desuden, at retssagen i sig selv vil hjælpe til at afskrække svindlerne, og virksomheden vil i det hele taget gerne fremstille sig selv som mere hård over for snydere end konkurrenterne.
Ny tredjepartssider
Udover de to retssager har Microsoft desuden været ude efter Eric Lam, der sammen med sin mor og bror har anvendt klik-bedrageri til at booste trafikken på deres egne hjemmesider. Der blev indgået forlig i den sag i sidste uge.
"Selv om de præcise detaljer er fortrolige, så er vi rigtig glade for resultatet," siger Richard Boscovich.
Google har anlagt en retssag i forbindelse med klik-bedrageri, som dog blev aflyst i forbindelse med de indledende undersøgelser, fortalte Ben Edelman, som er assistant professor ved Harvard University, under en pressekonference i forbindelse med retssagerne.
"Så vidt jeg ved, så har Yahoo ikke anlagt nogen retssager," tilføjede han.
"En vigtig indsigt er, at hvis en reklame-platform ikke reagerer på problemet, så vil de tjene penge på det. Man kan finde eksempler på dårlig trafik på alle de store platforme. Google eller Yahoo for eksempel, der er mange problemer med trafikken," sagde Ben Edelman.
Microsoft er i en lidt anden position, eftersom platformen er mindre og indtil for nyligt kun indeholdt reklamer fra selskabets egne sider.
"Efterhånden som Microsoft kommer mere ind på markedet for reklamer på tredjepartssider, så vil Microsoft opleve angreb på samme måde og de samme spørgsmål vil opstå igen.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen