Computerworld News Service: Fire brugere af Second Life, Carl Evans, Donald og Valerie Spencer samt Cindy Carter, sagsøgte 15. april Linden Labs.
De anklager udvikleren bag Second Life for at have narret dem til at tro, at de faktisk ejede de virtuelle ting, ejendomme og grunde, som de havde i online-verdenen.
På forskellige tidspunkter i løbet af de sidste par år er hver af disse fire brugere blevet afskåret adgang til deres virtuelle ejendele "uden advarsel eller nogen form for retssikkerhed".
Ifølge GamePolitics' analyse af søgsmålet [PDF] er argumentet, at Linden Labs opfordrer brugerne til at skabe og købe virtuelle grunde og ting i Second Life under den tro, at de ejer disse ting i virkeligheden.
Sagsøgerne fremhæver, at disse ting har en faktisk monetær værdi, som de ikke blev kompenseret for, da Linden Labs pludseligt forbød dem adgang til online-verdenen. Tilsammen søger de fire brugere mindst 29 millioner kroner i skadeserstatning.
Linden Labs afviser at kommentere og henviser til et princip om ikke at diskutere igangværende sagsanlæg.
Det er interessant at se nærmere på Linden Labs forhold til "ejerskab" i Second Life. Som denne sag fremhæver, er Second Life noget helt andet end andre massively multiplayer online-spil (MMO'er), fordi Linden Labs ikke forsøger at afholde folk fra at handle med rigtige penge med aktiver fra Second Life. Faktisk opfordrer Linden Labs til at skabe og sælge virtuelle ting fra Second Life.
I et tidligere sagsanlæg, hvor en bruger, der var blevet forment adgang til Second Life, sagsøgte Linden Labs for at have slettet hans virtuelle aktiver uden kompensation, hævder de fire sagsøgere, at Linden Labs fjernede eller ændrede ordet "ejerskab" fra reklamerne for Second Life.
De mener, at dette viser, at Linden Labs var klar over, at virksomheden narrede folk og faktisk ikke tillader, at man som bruger i nogen egentlig forstand ejer det, man køber i Second Life.
Oversat af Thomas Bøndergaard