Artikel top billede

Avatarer fra Second Life.

Second Life-udvikler sagsøgt for ejendomsret

Fire brugere af den virtuelle 3D-verden Second Life sagsøger udviklerne for at have narret dem til at tro, at de ejede det, de havde investeret i.

Computerworld News Service: Fire brugere af Second Life, Carl Evans, Donald og Valerie Spencer samt Cindy Carter, sagsøgte 15. april Linden Labs.

De anklager udvikleren bag Second Life for at have narret dem til at tro, at de faktisk ejede de virtuelle ting, ejendomme og grunde, som de havde i online-verdenen.

På forskellige tidspunkter i løbet af de sidste par år er hver af disse fire brugere blevet afskåret adgang til deres virtuelle ejendele "uden advarsel eller nogen form for retssikkerhed".

Ifølge GamePolitics' analyse af søgsmålet [PDF] er argumentet, at Linden Labs opfordrer brugerne til at skabe og købe virtuelle grunde og ting i Second Life under den tro, at de ejer disse ting i virkeligheden.

Sagsøgerne fremhæver, at disse ting har en faktisk monetær værdi, som de ikke blev kompenseret for, da Linden Labs pludseligt forbød dem adgang til online-verdenen. Tilsammen søger de fire brugere mindst 29 millioner kroner i skadeserstatning.

Linden Labs afviser at kommentere og henviser til et princip om ikke at diskutere igangværende sagsanlæg.

Det er interessant at se nærmere på Linden Labs forhold til "ejerskab" i Second Life. Som denne sag fremhæver, er Second Life noget helt andet end andre massively multiplayer online-spil (MMO'er), fordi Linden Labs ikke forsøger at afholde folk fra at handle med rigtige penge med aktiver fra Second Life. Faktisk opfordrer Linden Labs til at skabe og sælge virtuelle ting fra Second Life.

I et tidligere sagsanlæg, hvor en bruger, der var blevet forment adgang til Second Life, sagsøgte Linden Labs for at have slettet hans virtuelle aktiver uden kompensation, hævder de fire sagsøgere, at Linden Labs fjernede eller ændrede ordet "ejerskab" fra reklamerne for Second Life.

De mener, at dette viser, at Linden Labs var klar over, at virksomheden narrede folk og faktisk ikke tillader, at man som bruger i nogen egentlig forstand ejer det, man køber i Second Life.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere