Sådan konstaterer printerleverandøren Brother, når virksomheden gør listen over solgte miljørigtige printerløsninger op.
"Det virker som om de fine grønne hensigtserklæringer bliver glemt, når det kommer til det praktiske indkøb, hvor pris kommer før miljø," siger marketingchef Henning Elkjær fra Brother.
Der sælges ganske vist miljørigtige printere, men ikke i noget overbevisende omfang, mener han.
I årets fire første måneder var kun 41 procent af de maskiner, som Brother solgte i Danmark, grønne med hensyn til strømforbrug, materialevalg og genanvendelighed.
Og langt de fleste af de grønne maskiner blev købt af hjemmebrugere og mindre virksomheder, og ikke af it-chefer eller indkøbsansvarlige i større virksomheder.
"Det er hjemmekontor-publikummet, der fører an. Det er de private, der stiller kritiske spørgsmål om produkternes miljøprofil og strømforbrug," siger Henning Elkjær.
Kun spæd grøn tendens
Det er meget muligt, at erhvervslivet og den offentlige sektor i Danmark køber mange grønne pc'er, og satser på at gøre serverrummene mere miljørigtige, fortsætter Henning Elkjær.
"Men vi mærker kun en spæd tendens i retning af at efterspørge grønt kontorudstyr."
De fleste af Brothers produkter er Energy Star-certificerede, og visse er Svane-mærkede.
Den offentlige sektor i Danmark skal sørge for, at nyindkøbt kontorudstyr overholder Energy Star-reglerne for lavt strømforbrug, siger Henning Elkjær.
"Men det er også de eneste miljøkrav, der stilles i dag. Det er alt for lidt at kræve."
Strømforbruget er vigtigt, men det er altså kun et af mange elementer i en miljørigtig printer. En grøn profil handler også om materialer og genbrug, påpeger han.
"Ministre og embedsmænd siger, at de venter på et udspil fra EU. Danmark burde i stedet være foregangsland. Måske var det en god sag at markere sig på for vores nye danske EU klimakommissær, Connie Hedegaard," foreslår Brother-marketingchefen.