God idé, men skidt udført.
Sådan kan man vist uden overdrivelse betegne den digitale tinglysning.
CSC's topchef, Ivor Canavan, fremhæver projektet som en god idé, når han kigger på den digitale samfundsudvikling.
"Vi vil også i fremtiden se staten overføre arbejde til borgerne på samme måde, som de store brancher, for eksempel bankerne, har gjort det. Det er den digitale tinglysning eller skat også gode eksempler på. De ændringer, der sker i systemet, når man skal sende ansvaret videre på den måde, vil få stor betydning for CSC," siger han.
Men i det opfølgende spørgsmål må topchefen erkende, at tingslysningsprojektet mildt sagt ikke er udført til UG.
Hvordan ser du på problemerne ved tinglysningen? Og har CSC flere kritiske projekter end andre it-virksomheder?
"CSC har mange store it-projekter og regeringsprojekter. Den slags projekter er både svære og komplicerede. Tingene ændrer sig hurtigere i den offentlige sektor, end man måske skulle tro. Jeg vil ikke sige, at vores projekter er mere kritiske, men de er nok en del mere komplekse og omfattende end andre it-projekter, man hører om."
"Tinglysningen er sikkert det største digitale projekt på regeringsplan i Danmark. Vores system havde problemer i starten, men det er længe siden, at udfordringerne var af teknisk karakter," siger Ivor Canavan.
Turen er kommet til CSC i Computerworlds serie af interviews med topchefer fra Danmarks absolut største it-virksomheder. Emnerne strækker sig over ledelse, virksomhedens form og til branchens vilkår og fremtid.
CSC: En global kæmpe
CSC er grundlagt i 1959 og leverer global it-services til private og offentlige kunder.
CSC har 90.000 medarbejdere på verdensplan og leverer løsninger, inden for områderne systemdesign og -integration, it og business process outsourcing, udvikling af applikationssoftware, web og applikations- hosting samt ledelsesrådgivning.
CSC har hovedkvarter i Falls Church, Virginia. Selskabet startede sit engagement i Danmark i 1996, hvor CSC købte Datacentralen fra den danske stat.
Dermed fik CSC adgang til en portefølje af primært store offentlige kunder i Danmark.
På det tidspunkt hvor CSC købte Datacentralen, beskæftigede virksomheden cirka 950 medarbejdere.
Efter en organisk vækst op igennem 1990'erne samt yderligere opkøb af virksomhederne Scandihealth, Dansk Datalab, E-huset, Mynd og Scandinavian IT Group er antallet af medarbejdere i Danmark nu oppe på omkring 2.500.
Internationale priser
Ivor Canavan, den nordiske chef i CSC, som efter Jesper Kryhlmands exit i sommer 2008 også overtog ledelsen af CSC Danmark.
Og han vidste, at der ville komme udfordringer.
"Jeg forventede, at jobbet ville være spændende og udfordrende. Sådan har det også været. Den største overraskelse har været interesseniveauet, og hvor hurtigt det er gået med adaptionen af nye teknologier som cloud computing, virtuelle desktoppe og sociale netværk som forretningsværktøj," siger topchefen, der i øvrigt har Nils Smedegaard Andersen, Group CEO i A.P. Møller Mærsk, som en leder, han ser op til.
På trods af underskud i regnskaberne fra 2008 og 2007 - dog med stigende omsætning - så er topchefen tilfreds.
"Ja, vi har foretaget store investeringer i vores datacentre både i elektricitetssystemerne og i netværkene, hvilket har vist sig at give store fordele. Derudover har vi investeret meget i storage og server-virtualisering, og det giver vores brugere en bedre og mere effektiv tjeneste," siger han.
Han erkender dog, at "den finansielle krise ikke overraskende har haft indflydelse på vores investeringsplaner."
Anstrengt forhold til fagforeninger
CSC har udover sit arbejde med den digitale tinglysning for nylig været i vælten med en række indiske medarbejdere, der ikke fik samme løn som de danske.
Og forholdet til fagforeningerne har da også være på frysepunktet, siden Ivor Canavan tiltrådte.
I sit tiltrædelsesinterview med Computerworld nævnte han således selskabets overenskomster som et problem.
Ivor Canavan mente, at de 14 forskellige overenskomster med otte forskellige fagforeninger og de mange forskelligartede aftaler under overenskomsterne var en hæmsko for CSC Danmark.
Fejrer successer
Ivor Canavan er irer og har tidligere med base i London arbejdet med en stribe CSC-kunder forskellige steder i Europa.
Og topchefen glæder sig da også over, at CSC Danmark har vundet priser ude i verden.
"Jeg er stolt af, at CSC DK har vundet international anerkendelse og respekt i CSC Global for nogle af vores store og meget komplekse projekter som for eksempel eTL," siger han.
Af andre markante ændringer i Danmark peger han på, at man er gået fra to lokationer fra fire.