"Hvad ved du om Aastra?"
Sådan lyder spørgsmålet fra Aastra Telecoms nye danske direktør, Laurits Bach Sørensen, til Computerworlds journalist.
Øhh, ikke ret meget.
"Præcis, det er netop det, som jeg vil lave om på."
Nej, det er ikke selvsikkerhed, der mangler hos den nye direktør.
Han bedyrer, at Aastra Telecoms kendskabsgrad om et år vil være steget markant på det danske marked.
33-årige Laurits Bach Sørensen kommer fra et job hos HP, hvor han var enterprise salgschef for netværks-divisionen i Europa, Mellemøsten og Afrika.
Han fortæller, at han blev overrasket, da han fandt ud af, hvor få, der kendte Aastra Telecom, selvom virksomheden er markedsledende indenfor teleløsninger i danske virksomheder.
Laurits Bach Sørensen mener, at det ringe kendskab til Aastra skyldes, at det er en virksomhed, der har baggrund i forsknings- og udviklingsverden. Derfor tror han, at Aastra hidtil har nedprioriteret marketing-indsatsen til fordel for produktudvikling og vedligeholdelse af forhandlernetværket.
En million brugere i Danmark
Selvom Aastra blot har 26 ansatte på kontoret i Taastrup, sidder virksomheden på en markedsandel på 26 procent af den installerede telefonibase i Danmark og har knap 1,1 millioner brugere i danske virksomheder og kommuner.
Den nye Aastra-direktør mener, at der skal fokuseres mere på kendskabsgraden end på markedsandelen.
"Vi har brug for at udbrede kendskabet til Astra-brandet. Jeg kan godt lide at bruge begreberne mindshare og markedshare. Og hvis din mindshare er markant lavere end din markedshare, som det er tilfældet for Aastra, så har du gode forretningsmuligheder," siger han.
Sådan bryder Aastra gennem lydmuren
Men hvad vil du helt konkret gøre for øge kendskabet til Aastra?
"Jeg vil stensikkert øge vores investeringer i at blive synlige på marketing-siden, og det har jeg også fået carte-blanche til. Men jeg mener også, at det er vigtigt, at Aastra går ud og bliver mere synlige i den visionære dialog om telefoni, der udspiller sig i pressen. "
"Selvom vi er absolut markedsledende inden for vores felt i Danmark, så er debatten i dag præget af en lang række andre store spillere. Prøv at se, hvor mange artikler der er om eksempelvis unified communications i jeres arkiv og undersøg så, hvor mange af dem, der handler om Aastra. Vi er stort set ikke-eksisterende i den sammenhæng. "
Nu, du nævner unified communication, så sagde Jeres regional group president, Hugh Scholaert, sidste år til Computerworld, at han ikke tror, at unified communication står over for et gennembrud. Han mener, at det udelukkende er et buzzword, som er lanceret af Microsofts markedsførings-maskine. Deler du den opfattelse?
"Ja, det er jeg helt enig i. Hvis du kigger på det reelle salg indenfor unified communications, så repræsenterer det endnu ikke en særlig stor andel af det samlede antal solgte løsninger. Men når vi taler visioner, så er der ingen tvivl om, at det er den retning, som telefoni bevæger sig i."
Hvordan definerer du unified communication?
Unified communication er jo samlingen af alle former for kommunikation i en organisation. Jeg mener først, at du for alvor kan tale om unified communication, når du som minimum integrerer forretningsprogrammer, mobiltelefoni og video-kommunikation.
Men hvilken forskel gør unified communication for den enkelte medarbejder i en virksomhed?
Det gør en stor forskel for den enkelte medarbejder, når du ikke bare kan kommunikere med almindelige telefonopkald. Men også kan kommunikere med chat, video og få adgang til dine forretningsprogrammer over mobiltelefonen. Eksempelvis kan du få direkte adgang til oplysninger fra CRM-databasen, når du modtager et telefonopkald. Det kan uden tvivl ændre på dine arbejdsmønstre.
Men det har du jo kunne længe, ikke?
Men forskellen er, at det i dag især er vigtigt, at du ikke har låst det til din desktop-pc. Der er slet ikke ingen tvivl om, at vi bliver og mere mobile i vores dag. Derfor mener vi hos Aastra, at det er vigtigt at få de her løsninger flyttet fra skrivebordet og direkte over på din mobiltelefon, siger Laurits Bach Sørensen.