Computerworld News Service: Research in Motion løftede i går sløret for software, der tillader stemmeopkald over Wi-Fi på mobilproducentens BlackBerry-smartphone.
Softwaren med navnet BlackBerry Mobile Voice System 5 (MVS 5) forventes i handlen en gang i foråret. Der er endnu ikke offentliggjort nogen priser.
Med denne teknologi kan opkald fra en BlackBerry i et Wi-Fi-hotspot automatisk blive routet gennem PBX'en i opkalders virksomhed og derfra til opkaldsmodtageren hvor som helst i verden. Opkaldet vil på denne måde koste de langdistance-priser, som virksomheden har forhandlet med sit teleselskab.
Selv hvis en BlackBerry kører på et mobilnetværk, kan MVS 5 automatisk anmode opkalders virksomheds PBX om at begynde et langdistance-opkald over virksomhedens forbindelse og derfor til virksomhedens priser.
Udviklingen af denne software var ifølge RIM "ikke helt banalt".
Erhvervslivet har længe eftersøgt et sådant samlet opkaldssystem, der kan skære i omkostningerne og forbedre medarbejderproduktiviteten.
Systemet fra RIM er i første omgang sat op til at fungere sammen med softwaren Cisco Unified Communicaitons Manager og PBX'er fra Cisco, men virksomheden håber på at kunne tilføje understøttelse af PBX-løsninger fra også andre leverandører, fortæller Tom Goguen, der er vice president for produktledelse af enterprise-software.
Sikker data-vej
Der findes adskillige systemer fra andre leverandører, der også gør det muligt med stemmeopkald over Wi-Fi, heriblandt en service fra T-Mobile USA ved navn Wi-Fi Calling with MobileOffice. Goguen bemærker dog, at RIM's tilgang inkluderer Blackberry Enterprise Server med dens meget roste sikkerhed og administration.
"Det er en sikker data-vej for opkald ind i virksomheden," siger han.
"Alle andre løsninger på markedet er grundlæggende 'walled gardens', og mange kan ikke benytte Wi-Fi eller er virkelig svære at bruge."
Med en BlackBerry over Wi-Fi kan en medarbejders fastnettelefon og mobiltelefon ifølge Goguen have det samme nummer, hvilket indebærer, at det vil være muligt at benytte et enkelt, samlet voicemail-system og en enkelt adressebog og andre funktioner.
"Hovedsagen ved denne løsning er, at den er overvældende let at bruge … og vil forbedre produktiviteten," siger han.
Oversat af Thomas Bøndergaard