Da jeg startede min tidligere it-virksomhed, SoftScan, i 2002 - solgt i 2009 til Symantec - havde jeg allerede erfaring med at drive forskellige virksomheder. Med mere eller mindre succes. Jeg kom dog aldrig ud på den anden side med penge på lommen. Tværtimod. Men jeg vil sige, at jeg lærte utrolig meget, og jeg har brugt meget af den viden sidenhen til at komme godt fra start i SoftScan.
Nu er jeg så for første gang kommet beriget ud på den anden side, komfortabelt endda, og det føles forpligtende. Ikke kun over for andre, men også over for mig selv. Jeg vil gerne (be)vise, at det var mere end blot held.
Det pres kan være en enorm drivkraft, men samtidig en bremse hvor processen bliver alt for planlagt og teoretisk. Så meget at jeg nærmest ønsker, at jeg ikke kender til de faldgrupper, der kan dukke op på vejen til min drøm. Den bremse var der nemlig ikke i forbindelse med etableringen af SoftScan.
Det er paradokset: Jo klogere jeg er, jo dummere føler jeg mig.
Et af mine store idoler er Steve Jobs fra Apple. Som adoptivsøn i en fattig arbejderfamilie skabte han den fedeste virksomhed hjemme fra sin garage og blev bogstavelig talt en verdensstjerne. Så bliver han smidt ud af sin egen virksomhed og etablerer et nyt computerfirma - NeXT- og smider 500 millioner efter projektet.
Han ansætter toppen af poppen til alle poster, bygger fornemme kontorer i marmor og mahogni og betaler en halv million bare for logoet. Men efter otte år og kun 50.000 solgte computere lukker virksomheden. Kendsgerningen: Et totalt flop.
Jeg tror, den eneste måde at skabe en virksomhed på er ved at være sulten på alle tænkelige måder. Sulten efter succes, efter anerkendelse, efter viden, efter at vinde og ikke mindst efter at få sin drøm til at gå i opfyldelse. Jeg tror simpelthen ikke, du kan gå på Harvard og lære det.
Jeg prøver desperat at få denne sult tilbage, for ellers bliver mit næste projekt også et flop. Penge og viden gør det bare ikke alene.
Det minder mig om, at jeg modtog rigtigt mange henvendelser efter min sidste klumme, hvor jeg skrev, at hvis nogen havde en god idé, måtte de gerne kontakte mig. Jeg vil lige benytte lejligheden til at sige en stor tak. Jeg har fået rigtig mange brugbare henvendelser, jeg har personligt mødt en del, og jeg har vejledt dem efter bedste evne.
Der var en læser, der skrev til mig, at han ikke tror, jeg kan få en god idé fra andet hold og samtidig opleve ægte passion. Han skrev, at ideen skal fødes for mig selv, for ellers vil det være som at skulle elske naboens unger som sine egne. Jeg tror, han har ret - tak for rådet!
Jeg er i gang med mit eget projekt igen. Og jeg fornemmer et endnu større potentiale end med SoftScan. Nu skal jeg bare have tændt min indre flamme og komme ud over stepperne uden at tænke for meget over logo, marmor og mahogni, MBA-teorier og amerikansk trade compliance.
Thomas Holm Jensen er tidligere direktør i it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan, en del af Symantec Hosted Services.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtrykfor skribentens holdninger.