Antallet af it-iværksættere falder i krisen.
Det oplyser Vækstfonden, der netop støtter nye innovative virksomheder i Danmark.
"Vi oplever, at der i det seneste år har været lidt færre it-iværksættere end tidligere, og det skyldes formodentlig den generelle afmatning i økonomien," siger vicedirektør Ulrik Jørring fra Vækstfonden.
Han peger dog på, at kvaliteten af iværksætternes projekter er mindst ligeså høj som tidligere.
Vicedirektøren har i øvrigt selv en it-baggrund, da han er tidligere administrerende direktør i Steria A/S, medstifter af Maconomy, uddannet civilingeniør og ph.d. fra DTU samt har en MBA fra IMD i Schweiz.
Tænk dig om
Direktøren vil ikke uden videre anbefale fyrede it-folk til at kaste sig over iværksætteri netop nu.
"Det vigtigste for alle kommende iværksættere er at tænke grundigt igennem, om der er et klart defineret kundebehov, og om det nye, man kommer med, adskiller sig fra de løsninger, der allerede findes på markedet," siger Ulrik Jørring.
"Har iværksætteren en god idé, som lever op til de kriterier, og evnen til at føre tankerne ud i livet, er der ingen grund til ikke at kaste sig ud i nye projekter," siger Ulrik Jørring.
Han understreger dog, at iværksætteri aldrig vil blive en hurtig genvej til fast indtjening og trygge rammer.
"Til gengæld kan det langsigtede udbytte være stort," siger vicedirektøren.
It-området har plads til flere
Og netop i it-branchen er der plads til nye virksomheder, vurderer han.
"Vi tror bestemt, at der på it-området er plads til mange nye iværksættere i fremtiden. Generelt kan der være flere muligheder inden for områder, hvor der er vækst i markedet."
Han peger på it og energibesparelser, it inden for forskellige aspekter af sikkerhed og it knyttet til nye mobile platforme.
Produktet skal afvige fra mængden
Ulrik Jørring har også nogle generelle råd til it-iværksættere.
"Som iværksætter oplever man tit en 'ulige kamp' mod de etablerede leverandører, fordi mange kunder vælger det sikre, og etablerede konkurrenter har flere muskler at spille med," siger han.
Og Ulrik Jørring peger på tre måder at undgå det på:
• At have et produkt, der klart afviger fra, hvad der findes på markedet.
• At have en tæt personlig dialog med sine første nøglekunder og sørge for præcist at dække kundernes behov.
• Eventuelt at indgå et samarbejde med en større spiller og levere en ydelse, der komplementerer det, den store leverandør kommer med, så man i højere grad bliver et supplement i stedet for en erstatning for den etablerede leverandørs løsning.
Og helt overordnet klarer de iværksættere, som har et tydeligt differentieret produkt, tæt dialog med kunderne, styr på omkostningerne og en stærk evne til at eksekvere sig bedst.
"Krisen har gjort det vanskeligere at finde investorer til nye forretningsideer, så det er blevet endnu vigtigere at have en tidlig kontakt til kunderne og eventuelt udvikle sine produkter i et samarbejde med de første kunder. Det kan mindske kapitalbehovet og reducere risikoen for dyre fejlskud," siger han.
Iværksætteri er bare vigtigt
Vicedirektøren afslutter med at understrege, at netop fokus på iværksætteriet er vigtigt - også i krisetider.
Han peger på, at Rockwoolfonden sidste år offentliggjorde en omfattende analyse af vækst i danske virksomheder.
"En af konklusionerne var, at iværksættere og unge virksomheder står for den væsentligste jobvækst i dansk økonomi, og det er en opfattelse, vi deler her i Vækstfonden," siger han.
Rapporten undersøger blandt andet forskellen mellem de virksomheder, der har eksisteret i under fire år, og dem som har eksisteret i over fire år.
"Der er markant forskel på, hvor mange job de skaber. Rockwool Fondens tal dækker en 10-årig periode og viser, at gruppen af iværksættere og helt unge virksomheder årligt skaber cirka 62.000 flere job, end de nedlægger, mens gruppen af ældre virksomheder modsat nedlægger cirka 51.000 flere job, end de skaber," siger vicedirektøren.
Og kigger man på gruppen af unge virksomheder, viser det sig, at nettofremgangen alene sker ved opstart af virksomhed.
"Når vi taler om jobvækst i Danmark, er det altså iværksætterne, der trækker det største læs," siger Ulrik Jørring.