Højhastighedskomiteens rapport fra januar peger på en række områder, der skal styrkes:
Digitalisering af det offentlige, det offentlige som platform for innovation, cloud computing (halleluja), informations- og it-kompetencer, klima samt forskning og udvikling på it-området.
Rapporten konkluderer blandt andet, at op mod 40 procent af den danske befolkning har "lave eller ingen it-kundskaber" og peger derfor naturligt på behovet for at få løftet niveauet hos disse 40 procent.
Måske løser vi det forkerte problem
Det er selvfølgelig vigtigt at bruge it aktivt i undervisning, og på den måde gøre det til en naturlig, integreret del af at løse en hvilken som helst opgave.
Men jeg vil alligevel vove den påstand, at der indbygget i it-undervisning er en risiko for, at vi løser det forkerte problem.
Vi kender nok alle sammen et par stykker af dem, rapporten sigter til - naboen, svigermoren, onklen, der ringer fra tid til anden for at få hjælp og har udset sig netop os, fordi "vi arbejder med computere".
Det er dem, der udgør en stor del af de 40 procent - dem, der har svært ved eksempelvis at vedhæfte en fil til en mail. De har måske taget et pc-kørekort, og de prøver - men det falder dem bare ikke naturligt at bruge en computer.
Og det er ikke medfødt, det er noget vi skal lære. For et par uger siden fik min søn, Oskar på tre år, fat i min iPod.
Han begyndte at bladre rundt på den og åbne programmer.
Det fungerede helt intuitivt, og da han senere kom over til en 'gammeldags' computerskærm, prøvede han også først at dirigere rundt med pegefingeren på skærmen (så ja, vi er ved at være modne til touch screen på husalteret derhjemme).
Hør nu: DOS er IKKE guds gave
Min pointe er, at det måske ikke er brugerne, der er problemet - men løsningerne.
Hvis det var intuitivt og logisk, hvordan man vedhæfter en fil til en mail eller fornyer antivirusprogrammet, ville svigermor nok ikke ringe så tit (om det) - hvilket i og for sig kan være både godt og skidt.
For ikke særlig mange år siden fokuserede it-undervisningen i gymnasiet på at lære eleverne at programmere og at kommandere med en DOS-prompt.
Jeg kender godt nok et par stykker, der stadig synes, at DOS er Guds gave, men også kun et par stykker. Hvad fik vi andre ud af det?
I dag er vi nået et stykke videre, og DOS-prompten er heldigvis gemt langt væk.
Den behøver vi altså ikke undervise de 40 procent i. Og hvis vi er heldige, behøver de heller ikke at lære at vedhæfte filer eller forny programmer.
Lægerne er et godt eksempel
Hvis vi ser os omkring, er der flere gode eksempler på, at det ikke nødvendigvis er løsningen at uddanne brugerne.
Se bare på læger, der bruger flere timer om dagen på at bruge it-systemer, heraf 45 minutter bare på at vente, i stedet for at behandle patienter.
Skal vi løse problemet med at gøre lægerne til bedre it-brugere, eller skal vi lave bedre it-løsninger?
Jeg tror ikke, vi vinder it-slaget ved at uddanne de 40 procent, der mangler it-kundskaber. Vi vinder slaget ved at lave løsninger, de kan finde ud af at bruge.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.