Artikel top billede

Dansk IT rækker ud efter strandede web-kunder

Luskede web-udbydere skal have sværere ved at hive uvidende kunder i land med indførelsen af et hosting-regelsæt, mener Dansk IT. ITB og ITEK peger modsat på, at markedet klarer sig selv.

Når din hjemmeside brager ned, som det senest har været tilfældet med kunderne hos Aspect Networks, eller servicen er helt hen i skoven, som Buydomains.dk-kunderne kan nikke genkendende til, er der ikke meget hjælpe at hente.

Bevares, det er altid muligt for at få hjælp fra ordensmagten og juridisk bistand, hvis kontrakten bliver brudt, eller der bliver begået ulovligheder.

Men man skal helst se sig rigtig godt for, inden man går over gaden for at indgå en aftale med en webhosting-udbyder.

For det er en kendt sag, at hostingbranchen stadig har et skær af det vilde vesten over sig med en del ustabile udbydere. Og sheriffen er ikke kommet til byen for at rydde ud i de brodne kar.

I hvert fald ikke endnu.

Kunden og branchen har begge ansvar

Dansk IT's direktør, Tony Franke, mener, at webkunden som udgangspunkt selv har et stort ansvar for at finde et troværdigt webhotel.

"Det svarer jo til, når man køber en brugt bil. Så er det godt at undersøge og møde sælgeren for at finde ud af, om vedkommende er troværdig," siger Tony Franke.

Han understreger dog samtidig, at der på brancheniveau bør være retningslinjer og/eller en form for kodeks, så kunderne bedre kan orientere sig, inden de vælger et webhotel, der står på en gyngende grund.

Blandt Danmarks omkring en million registrerede .dk-domæner findes rigtigt mange små erhvervsdrivende, der er dybt afhængige af deres mail, website eller andre hostede forretningsløsninger.

Kodeks i hostingbranchen

Samtidig har de små virksomheder hverken it-mæssige eller juridiske ressourcer til at sikre sig på alle mulige måder, når de indgår aftaler med billige og spættede webudbydere.

"Ved akutte problemer hjælper det jo ikke så meget at kunne gå til en dommer, for domstolen kan jo ikke løse webkundens problem på bare en dag," forklarer Tony Franke.

Samtidig skader de uambitiøse udbydere ifølge Tony Franke også størstedelen af webhotel-udbyderne, der rent faktisk er seriøse omkring arbejdet med at levere og beskytte kundernes data.

"De seriøse udbydere skal jo kun differentiere sig netop ved at være seriøse med eksempelvis back-up, generel sikkerhed og orden i faktureringsmaskineriet," siger Tony Franke og tilføjer, at Dansk IT gerne vil med i et samarbejde omkring et kodeks for hosting-branchen.

"Vi vil meget gerne bidrage til, at de seriøse hostingudbydere bliver fremhævet til glæde for både branchen og brugerne," siger Tony Franke, der dog på nuværende tidspunkt ikke vil komme med konkrete planer for, hvordan et eventuelt regelsæt og standarder skal skrues sammen.

Markedet klarer sig selv

Direktør Morten Bangsgaard fra brancheforeningen IT Branchen siger til Computerworld, at det ikke ligger i kortene for IT Branchen at stable en form for brugerbeskyttelse på hostingområdet på benene.

De billigste hoteller slipper for forbrugerklager

"Markedet plejer at regulere sig selv fint nok, og der er jo kun varer på hylderne, så længe kunderne køber ind. Helt overordnet handler valget af webhotel om at bruge sin sunde fornuft, når man indgår en aftale med en webudbyder," siger Morten Bangsgaard.

Han påpeger, at prisen på et webhotel bør ses i forhold til værdien af kundens data. Så hvis data har en høj værdi, skal man nok ikke vælge det billigste webhotel i verden.

"Det giver sig selv, at der er nogle uheldige tilfælde i hosting-branchen, men dybest set skal kunden sikre sig, at webhotellet leverer de ønskede services," forklarer Morten Bangsgaard.

Kunden skal have styr på sine kompetencer

Denne holdning møder man også hos ITEK, it-brancheforeningen under Dansk Industri.

"Kunderne bør generelt være mere oppe på mærkerne og på forhånd have garderet sig [mod uheld]," lyder der fra Tom Togsverd, direktør for ITEK, som erkender, at der er en reel problemstilling med det vilde vesten i hostingbranchen.

"Det er dybt beklageligt, at vi også i vores branche har fået vores "sidegadevekselerer", som bryder med alle gode principper for, hvordan man behandler sine kunder ordentligt," forklarer Tom Togsverd.

Samtidig mener han dog ikke, at mere regulering er vejen frem for business-to-business-kunderne.

Han fremhæver, at kunden bør kigge de kontraktlige forhold rigtig godt igennem med henblik på blandt andet ophævelse af kontrakten, ændring af standardvilkår samt ikke mindst have styr på sine interne kompetencer.

"Den virksomhed, der outsourcer sine it-løsninger, skal sikre sig at beholde som minimum én højt kvalificeret medarbejder, der kan matche leverandøren, og som kan sikre en fornuftig forlængelse/genforhandling af aftalerne, eller forestå overgangen til en anden leverandør.

Billige hoteller slipper for klager

Selv om kunderne har kigget sig godt for, kan det alligevel godt gå galt. Grueligt galt.

Det kan blandt andet betyde, at ens data kan være uden for rækkevidde i dage eller sågar uger.

Forbrugersager om nedbrud, kontraktbrud eller andre brud kan blive behandlet af Forbrugerklagenævnet, men paradoksalt nok kan den benhårde priskrig på webhotellerne være årsagen til, at Forbrugerklagenævnet ikke behandler særlig mange sager fra hostingmarkedet.

Det skyldes, at mange af de slingrende udbydere tilbyder webhoteller til under 800 kroner årligt, som er Forbrugerklagenævnets minimumsgrænse for varer eller tjenesteydelser, de vil behandle som klagesager.

"Vi vil dog ikke udelukke, at Forbrugerombudsmanden kan behandle sager, hvis vi får dem. Men som udgangspunkt er det et civilretligt spørgsmål, om kunderne får den vare, som der er indgået aftale om," siger specialkonsulent Andreas Weidemann, der sidder hos Forbrugerombudsmanden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere