Computerworld News Service: I en ny undersøgelse af forbrugeres kendskab til e-læsere og købsintentioner ligger Apples iPad centimeter foran Amazons Kindle.
Brugerne af iPad'en ser enheden som meget mere end bare en e-læser - og anvender i høj grad dens muligheder for at browse, maile, høre musik og se videoer.
Comscore-undersøgelsen stillede forbrugerne over for adskillige spørgsmål i forhold til deres viden om forskellige e-læsere og tablet-enheder og til deres tidligere køb og fremtidige købsintentioner.
iPad'en er den enhed, som flest forbrugere overvejer at købe i løbet af de kommende tre måneder. 15 procent af internetbrugerne overvejer således en iPad, mens 14 procent overvejer en Kindle.
Undersøgelsen viser, at forbrugerne i meget høj grad har kendskab til den nye iPad med en såkaldt 'aided awareness' (når forbrugere udtrykker kendskab til produktet efter at være blevet præsenteret for navnet, red.) på 65 procent - samme tal som for Amazons e-læser Kindle.
Forbrugerne generelt giver udtryk for en meget stor interesse for den type produkter, og mellem 58 og 69 procent af forbrugerne har da også gennemført online-research på en eller flere af de produkter, der ligger på top-fem.
På nuværende tidspunkt er der flest mennesker, der ejer en Amazon Kindle - seks procent af internetbrugerne. Til sammenligning ejer fire procent en Sony Reader.
Comscore har udspurgt 2.176 internetbrugere om deres kendskab og holdning til Apples iPad og andre e-læsere/tablet-enheder.
"Markedet for tabletter og e-læsere udvikler sig i et hæsblæsende tempo, og Apples entre vil helt sikkert accelerere den almindelige bruger-adaption," siger Serge Matta, der er executive vice president ved Comscore.
"Den type enheder kan vise sig at få en enorm indflydelse på den måde, forbrugerne tilgår digitalt indhold. Kun tiden vil vise præcist, hvordan forbruger-adfærden vil ændre sig, men vores undersøgelser viser, at det ikke kun er en række forskellige markeder, der vil blive påvirkede, men at der også vil opstå store muligheder for dem, der arbejder med digitalt indhold."
Hvad skal iPad'en bruges til?
Forbrugerne blev desuden spurgt til, hvilke funktioner og aktiviteter de selv mente, de ville bruge, hvis de havde en iPad, og svarene antyder, at synet på iPad'en adskiller sig fra de mere traditionelle e-læsere.
Kun 37 procent af de adspurgte mente at det er enten 'sandsynligt' eller 'meget sandsynligt', at de ville komme til at læse bøger på enheden, ni procentpoint flere end dem, der mente det var 'usandsynligt' eller 'meget usandsynligt'.
Næsten halvdelen gav udtryk for, at de ville bruge iPad'en til at surfe på nettet (50 procent) og læse e-mails med (48 procent), mens mere end en-tredjedel ville bruge den til at lytte til musik (38 procent), læse bøger (37 procent), opretholde en adressebog/liste over kontakter (37 procent), se video eller film (36 procent), gemme fotografier (35 procent) og til at læse aviser og magasiner (34 procent).
iPod- og iphone-brugere vil gerne betale for indhold
Resultaterne viser desuden, at i-brugere (fællesbetegnelse for de, som ejer enten en iPhone eller en iPod Touch, red.) udviser særlige karakteristika og større modtagelighed over for tanken om at betale for digitalt indhold end andre.
52 procent af i-brugere fortalte, at de var 'villige' eller 'i høj grad villige' til at betale for avis- og magasin-abonnementer, der er særligt formaterede til e-læsere, sammenlignet med kun 22 procent af andre brugere.
Resultaterne antyder, at de brugere, der er vant til at købe digitalt indhold via iTunes, i højere grad er modtagelige over for tanken om at gennemføre tilsvarende indkøb til iPad'en.
De mandlige og de kvindelige undersøgelsesdeltagere udviste en næsten identisk holdning til navnet "iPad". For begge køn gjaldt det, at omkring 49 procent havde en positiv opfattelse af navnet, 27 procent var ligeglade og 24 procent havde en negativt indtryk.
Selvom der i høj grad er sammenhæng mellem de brugere, der ejer eller har ejet enten en iPhone eller en iPod Touch og dem, der allerede i dag har bestilt en iPad, så siger tallene ikke meget om købsintentioner. Tre procent af i-brugere har allerede bestilt en iPad sammenlignet med en procent af ikke-i-brugere, men 15 procent af begge grupper fortæller, at de regner med at købe produktet inden for de næste tre måneder.
I-brugere har dog et markant større kendskab til iPad'en end ikke-i-brugere, og 84 procent af i-brugere har hørt om iPad'en, sammenlignet med 61 procent af ikke-i-brugere. 22 procent af i-brugere indikerede desuden, at de havde set reklamer for iPad'en på tv, mens kun 12 procent af ikke-i-brugere sagde det samme.
De vigtigste funktioner (top 2 på en 7-points-skala) som forbrugerne fortalte, at de gerne ser inkluderet i iPad'en er: muligheden for at bruge flere applikationer/programmer på én gang (43 procent), muligheden for en skærm på størrelse med den på en bærbar eller en stationær computer (37 procent) og indbygget kamera (34 procent). Blandt i-brugere var tallene væsentligt højere, med henholdsvis 56, 66 og 51 procent.
Forbrugerne blev desuden spurgt, hvorvidt de ville bruge en iPad "i stedet for" eller "som tilføjelse til" andre digitale enheder, og svarene viser, at der er størst interesse i at bruge den i stedet for en iPod Touch (37 procent).
På trods af den udbredte tro på at iPad'en kan komme til at udgøre en trussel for adaptionen af netbooks, så var det kun 22 procent af forbrugerne, der svarede, at de ville bruge iPad'en i stedet for denne type enhed.
Det ser desuden ud til, at forbrugernes nuværende operatør i høj grad er afgørende for købsintentionen, og 25 procent af de forbrugere, der har trådløst abonnement hos AT&T, og som har kendskab til iPad'en, sagde, at de havde intentioner om at købe enheden inden for de næste tre måneder, sammenlignet med kun 10 procent af kunderne hos Verizon.
34 procent af de adspurgte mænd oplyste, at de sandsynligvis vil anvende iPad'en til at spille aktion-, strategi-, eller rollespil, mens 28 procent af kvinderne svarede det samme. Mere end halvdelen af de 18 til 24-årige (53 procent) fortalte, at de sandsynligvis ville bruge iPad'en til den slags spil, og det er 15 procentpoint højere end for de 25 til 34-årige, som udgør det næsthøjeste alderssegment.
De yngre forbrugere oplyste om en stor villighed til at betale for nyheder og magasiner, der er særligt formaterede til e-læsere. 68 procent af de 25 til 34-årige og 59 procent af de 35 til 44-årige fortalte, at de er villige til at betale for den slags indhold, hvilket udgør en markant højere procentdel end for forbrugere på 45 år eller derover.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen