Artikel top billede

Google har ikke ansvar for google-annoncer

Google bærer ikke ansvaret for varemærke-krænkelser på google.com, har EU-Domstolen afgjort. Se her hvorfor.

Computerworld News Service: EU-Domstolen vender tommelfingeren op til Google i en sag, der handler om varemærker i online-annoncering.

Til gengæld vender EU-Domstolen tommelfingeren ned til den franske producent af en lang række luksusvarer, LVMH, der havde lagt sag an mod Google, fordi det amerikanske søgeselskab benytter LVMH's varemærker som keywords, der udløser annoncer.

LVMH står blandt andet bag mærkevarer som Moet & Chandon, Louis Vuitton og Christian Dior.

Domstolen konkluderer, at Google ikke har "krænket varemærke-lovgivning ved at tillade annoncører at købe keywords".

Det betyder med andre ord, at Google ikke er ansvarlig for eventuelle varemærke-krænkelser, der finder sted, når Google sælger annoncer, der er koblet op på bestemte varemærke-keywords til varemærke-ejerens konkurrenter.

Man skal være neutral

Sagen danner en vigtig precedens for online-annoncering, og sagens kerne er, at internet service providerne ser ud til fortsat stadig ikke at have ansvar for det indhold, der bliver distribueret på deres netværk.

EU-Domstolen, der er EU's højeste retsinstans, konkluderer, at denne beskyttelse dog alene kan finde sted, hvis internet service providerne er 'neutrale' i forhold til det indhold, der bringes på deres netværk.

Neutraliteten er det op til de enkelte medlemslandes domstoles at afgøre.

"Det er op til de enkelte landes domstole at afgøre, om service providerens rolle er neutral," lyder det fra EU-Domstolen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere