"Kom lad os brokke os. Det er nok det, vi har det bedst med," sang TV2-forsanger Steffen Brandt i midten af 1990'erne.
Brokkeriet er i mellemtiden ikke blevet lagt på hylden. Tværtimod.
For en opgørelse fra Forbrugerstyrelsen viser, at styrelsen sidste år modtog et hav af klager over danske teleselskaber, it-firmaer og sågar supermarkeder, der sælger elektronik.
"Antallet af klager på it- og teleområdet ligger relativt højt i forhold til andre industrier, men det er jo også produkter, som de fleste af os benytter sig af," forklarer fuldmægtig Glennie Boetius Petersen fra Forbrugerstyrelsen.
Halvdelen får medhold
Hun nævner, at omkring halvdelen af forbrugerne får medhold i deres klager hos Forbrugerklagenævnet.
Den relativt lave succesrate for forbrugerne skyldes ifølge Glennie Boetius Petersen, at teknologibranchen sælger teknisk komplicerede løsninger, hvor man som forbruger umiddelbart kan tro, at der er tale om en fejl ved produktet, som sælgeren er ansvarlig for.
Men når nævnets sagkyndige har undersøgt produktet, så viser det sig i mange tilfælde, at fejlen skyldes brugerpåførte skader, forklarer Glennie Boetius Petersen.
Vi klager mest over teleselskaberne
Helt i toppen af de teknologi-firmaer, som Forbrugerstyrelsen har modtaget flest klager over i 2009, ligger Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, på en suveræn førsteplads med 60 klager, der vedrører fejl på mobiltelefoner.
Andenpladsen er delt mellem teleselskabet TDC og detailkæden F-Group, der blandt andet står bag Fona-butikkerne. De to selskaber dukkede op med hver 47 klagesager hos Forbrugerklagenævnet sidste år.
Apple i forbruger-skudlinjen
På sjettepladsen med 29 klager over fejl i forbindelse med telefonsalget ligger landets næststørste teleselskab, Telenor, mens 12. pladsen med 20 klager indehaves af HI3G, der nok er bedre kendt som teleselskabet 3 i folkemunde.
"Ikke sært med mange klager"
Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikations-industrien i Danmark er på ingen måde overrasket over, at teleselskaberne ligger så højt i antallet af klager hos Forbrugerklagenævnet.
"Telebranchen har 13 millioner kundeforhold i Danmark, og så er det altså ikke så sært, at teleselskaberne modtager flest klager. Det skal desuden ses i lyset af, at telebranchen sælger produkter, der ofte er helt nye og teknisk komplicerede," forklarer Ib Tolstrup.
På abonnementssiden kniber det dog også med at holde antallet af klager i ave.
For spritnye tal fra Teleankenævnet viser, at antallet af klager i telebranchen er voksende. Teleankenævnet havde i alt 781 abonnementssager til behandling i 2009, mens det tal lå på 593 i 2008.
Apple ligger højt på listen
Udover at de store elektronikforretninger også er rigt repræsenteret på listen, har det amerikanske it-selskab Apple trods en meget lille markedsandel også en fremtrædende placering blandt de 20 teknologi-selskaber, som danskerne har klaget mest over til Forbrugerstyrelsen i 2009.
Således ligger Apple-forhandleren Humac på en fjerdeplads med 42 klager, mens Forbrugerstyrelsen har modtaget 17 klager over selve moderselskabet Apple.
Til sammenligning har styrelsen modtaget 41 klagesager vedrørende den konkursramte danske pc-producent Zepto, mens forbrugerne har klaget over Dell 11 gange.