Comdex-messerne, der for flere år siden afgik ved døden på grund af katastrofalt lav interesse, genopstår.
Comdex - der løb af stablen i 25 år i træk i Las Vegas - var i 1980'erne og 1990'erne kongen blandt verdens it-messer med op mod en kvart million besøgende og keynotes fra en stribe af verdens allermest prominente it-skikkelser.
Det varede indtil for et par år siden, hvor krisestemningen for alvor brød ud blandt verdens it-messer, selv om det dengang faktisk gik strålende for it-branchen. Du kan læse mere om, hvorfor it-messerne blev sat bag af dansen her.
Besøg Comdex som Avatar
Bag Comdex står i dag britiske United Business Media, der købte Comdex-brandet for en enkelt dollar i 2006.
Det britiske selskab har i de seneste fire år kigget nøje på mulighederne for at skabe leads og kontakt mellem it-branchens spillere, hvilket er det afgørende element for it-messer.
Dernæst er United Business Media nået frem til, at Comdex skal relanceres i en helt ny form.
Det revitaliserede Comdex bliver nemlig en online-event, hvor de besøgende vil få tildelt en avatar, der vil kunne cirkulere i de virtuelle udstillingshaller, hvor de vil kunne opsamle digitale brochurer fra udstillernes virtuelle stande, se webcasts, deltage i webinars og møde andre besøgendes avatarer.
Den digitale satsning bunder i, at United Business Media mener, at ikke mindst høje rejseomkostninger har været medvirkende til, at de store it-messer kom under pres.
"Virtuelle events kan ikke endnu erstatte de store events, men vi kan sagtes afvikle karrieremesser, virtuelle laborationer, partnermøder, interne møder og klassiske it-messer på denne måde," siger David Levin, administrerende direktør i Unites Business Meeting, til Financial Times.
Selskabet har ifølge avisen afviklet 63 virtuelle events i de seneste to år. De største har haft omkring 5.000 deltagere.
David Levin regner med, at det nye Comdex kan tiltrække mindst ligeså mange deltagere, som den allerførste Comdex-messe i 1979. Den havde 3.904 deltagere og 167 udstillere.