Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær

Hvem har skylden for at du går glip af gratis musik?

IFPI anklager Koda for at forhindre digitale musiktjenester som Spotify i Danmark. Koda mener, at pladeselskaberne er for grådige.

Flere digitale musiktjenester har opgivet at etablere sig i Danmark. IFPI har givet Koda's høje afgifter skylden. I en pressemeddelelse lyder det blandt andet:

"Den succesfulde, svenske tjeneste Spotify har foreløbigt opgivet at etablere sig i Danmark på grund af Koda's betalingskrav. Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI advarer nu om, at denne restriktive holdning til de nye musiktjenester truer med at sætte den digitale udvikling i stå i Danmark."

Henrik Haldorph, formand for IFPI, forklarer yderligere:

"Koda's ordning er både god og nødvendig, men det er et problem, når man prissætter meget højere end i sammenlignelige markeder. Vi har været i dialog med flere af de her tjenester, som siger, at de har fravalgt Danmark, fordi det er for dyrt på grund af Koda's høje afgifter," siger Henrik Daldorph.

Anklagen undrer Koda's kommunikationschef, Nicolaj Hyltén-Cavallius:

"Jeg synes, det er meget mærkeligt, at IFPI, som vi normalt samarbejder med i en masse sammenhænge, går ud og retter et så stærkt angreb mod os, og jeg undrer mig over, at medierne har købt deres budskab," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Han mener, at IFPI prøver at svække Koda, mens problemstillingen i virkeligheden handler om, hvad der er en fair fordeling af indtægterne mellem kunstnerne og pladeselskaberne.

"De multinationale pladeselskaber står forrest i køen og vil have en kæmpe del af kagen, og så anklager de Koda for at blokere, fordi vi synes, at kunstnerne også bør få reelle indtægter for online-brug af musik," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Henrik Haldorph synes ikke, at den opfattelse holder.

"Det er givet, at vi prøver at skabe som meget indtjening som muligt, men den forretning er jo ikke bare vores egen, men også kunstnere, musikere og komponisters," siger Henrik Daldorph.

Nicolaj Hyltén-Cavallius mener dog ikke, at pladeselskaberne er berettigede til at tage så stor en del af kagen, og han finder det meget mærkeligt, at IFPI kritiserer Koda for at holde den digitale udvikling tilbage.

"Det er dem, der har prøvet at føre en forældet cd-tankegang over på de nye digitale tjenester. Tidligere havde man en masse udgifter til produktion af cd'er, til lager og distribution, som retfærdiggjorde, at man skulle have en meget høj andel af omsætningen. De udgifter er bare ikke til stede i den digitale verden, men pladeselskaberne holder stadigvæk fast i at ville have samme høje andel af omsætningen," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Hvem holder Spotify væk fra Danmark?

Den store diskussion har blandt andet handlet om den svenske musiktjeneste Spotify. Tjenesten modtog på New Media Days 2009 prisen for årets nye medie, men ironisk nok er tjenesten ikke tilgængelig i Danmark.

Spotify giver mulighed for at streame millionvis af numre gratis, mens reklamer er med til at finansiere det. Alternativt kan man betale et abonnement og undgå reklamerne. Tjenesten er allerede blevet en kæmpe succes i andre lande.

"Spotify er meget succesfuld. De har fundet et produkt, som forbrugerne kan lide, men når vi snakker med dem siger de, at vil ikke betale den højere pris i Danmark på grund af Koda," siger IFPI-formand Henrik Haldorph.

Tidligere har Koda blandt andet hilst TDC Play velkommen, og Nicolaj Hyltén-Cavallius vil gerne gøre det klart, at Koda også er interesseret i Spotify.

"Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi gerne vil have flere onlinetjenester. Det er i vores interesse at få mere musik ud i landet," fortæller Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Men er det ikke en rigtig betragtning, at det er Koda, der afholder tjenester som Spotify at komme ind på det danske marked, siden man godt kan tilbyde tjenesterne i andre lande, hvor de kun skal have aftaler med pladeselskaberne?

"Vi holder fast på, at kunstnerne får en passende andel og de multinationale pladeselskaber ikke tager alt, hvad der er. Det er så det, de omtaler som, at vi blokerer, men hvis de gik med til selv at tage en lidt mindre bid af kagen, ville vi sagtens kunne få tjenester som Spotify," siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere