Computerworld News Service: Lego Group planlægger at lancere sit eget massively multiplayer online-spil ved navn Lego Universe i årets andet halvår, oplyser Mark Hansen, der er direktør for forretningsudvikling og Legos leder af projektet.
Lego-brugere har længe været kendt for deres kreativitet, så virksomheden håber, at brugerne vil bringe deres kreativitet med online og bruge de virtuelle Legoklodser til at skabe virtuelle verdener med.
"Der er ingen grænser for hvad man kan i dette spil," fortæller Hansen.
Hansen fortæller om MMO-spillet, der har været fire år undervejs, ved konferencen Engage 2010 om underholdningsteknologi for unge, der afholdes i New York. Han gøres her følge af Ryan Seabury, der er kreativ direktør for spillet og stifter af NetDevil, som udvikler spillet for Lego.
"Lego er et modulsystem, et sæt af dele, der kan sammenkobles på forskellige måder. Så det bør være et naturligt tema at udforske i spillet," siger Seabury.
Lego Universe har 8 til 12-årige som målgruppe, selvom Lego håber, at spillet vil appellere til også ældre personer, fortæller Hansen.
Mørke kræfter på spil
I lyset af den primære målgruppe vil Lego Universe ikke konkurrere med World of Warcraft i forhold til kamp og action. Men spillerne får dog stillet en spændende mission: De skal hjælpe med at redde fantasien fra mørkets onde kræfter.
Den onde kraft kan kun holdes på afstand ved hjælp af brugernes "fantasi og kreativitet," fortæller Seabury. Spillernes karakterer kan ikke dø, men de kan blive reduceret til en bunke løse Legoklodser. Mens man spiller, er idéen at indsamle klodser, der gør det muligt at bygge mere interessante modeller.
Spillet vil have adskillige Lego-baserede verdener, der kan udforskes. Nogle verdener vil have traditionelle Lego-temaer, såsom pirater, ninjaer og slotte, mens andre vil være helt nye i Lego-universet. Brugerne kan samle halvfærdige komponenter fra disse verdener til helt nye design, eller de kan bygge nye komponenter fra bunden ved hjælp af standard-klodser.
Brugerne kan også indkode adfærd eller handlinger i deres kreationer. "Vi arbejder på et adfærdssystem, der kan give liv til dine skabelser," siger Seabury.
Brugerne vil blive opfordret til at skabe indhold, men på grund af målgruppens alder vil al indhold blive bedømt af moderatorer, før det bliver offentliggjort, oplyser Hansen.
Online-spillet er designet til at blive tilgået via sin egen applikation, og på nuværende tidspunkt findes der kun en version til Windows, selvom udviklingsholdet er ved at undersøge, om de skal lave en version til Mac. Betaling for spillet bliver abonnementsbaseret, men Lego har endnu ikke offentliggjort nogen detaljer om prisen.
Navnet Lego er en sammentrækning af ordene "leg godt," og den danske virksomhed producerer hvert år omkring 19 milliarder Lego-elementer, som sælges i mere end 130 lande på verdensplan.
Selvom Lego er ny på banen, når det kommer til online-spil, har virksomheden allerede en del troværdighed blandt nørder ikke mindst på grund af Mindstorms, der lader brugerne indbygge simpel maskinintelligens i deres tekniske kreationer.
Udviklerne har brugt et antal forskellige værktøjer til at bygge online-spillets univers heriblandt spildesign-værktøjet Gamebryo fra Emergent Game Technologies og den Flash-baserede brugergrænseflade-platform Scaleform.
Oversat af Thomas Bøndergaard