Det er ikke kun KMD, der svinger dankortet, så kunderne kan få gode oplevelser.
En gruppe af danske offentlige HR-chefer var i 2009 på en lille uges studietur i Grønland, hvor de boede på et firstjernet hotel.
Turen var dels betalt af firmaet Jobzonen, og dels betalte hver deltager 10.000 kroner for rejsen.
"Det var billigt, da Jobzonen var arrangør, og vi blev inviteret," siger formand for foreningen Offentlige HR-Chefer, Charlotte Hervit, der også er HR-chef i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Hun vil ikke oplyse, hvor stor en del af Grønlands-turen, som Jobzonen betalte for.
"Det var en forhandling," siger hun.
På den fire dage lange tur var en af dagene afsat til en endagsudflugt, der ifølge programmet skulle bestå af "en sejltur i isfjorden".
De øvrige dage var afsat til erfaringsudveksling med grønlandske kollegaer.
Jobzonen: Vi vil i dialog
Hos Jobzonen forklarer administrerende direktør, Anders Tvede Granzow, at Grønland er et stort marked for selskabet.
"Så vi lavede et fagligt seminar deroppe og inviterede forskellige folk med mod betaling," siger han.
Direktøren forklarer, at Jobzonen ikke laver ufaglige arrangementer som golfture, men at man selvfølgelig gerne vil i dialog med sine kunder.
"Det er helt rigtigt, at Jobzonen ikke laver ufaglige arrangementer, men at andre gør det, vil jeg ikke fordømme generelt," siger Anders Tvede Granzow.
"For alle virksomheder gælder det om at komme i dialog, komme nærmere sine kunder. Og om det lykkes bedre med restaurantbesøg, teater, rockkoncerter eller en golfrunde må være op til den enkelte virksomhed at vurdere, og som kunde må man selvfølgelig vurdere, hvor ens grænse går," siger direktøren.
Silkeborg Data vil være mere kendt
Silkeborg Data, der sammen med Jobzonen og KMD har købt en bannerannonce på Offentlige HR-chefers hjemmeside til 2.500 kroner, har også købt en stand ved foreningens årsmøde.
Her fortæller administrerende direktør Brian Busk, at sponsoratet giver mulighed for at snakke med potentielle kunder.
"Vi får lejlighed til at tale om vores produkter og forhåbentlig komme ind på nethinden hos potentielle kunder, så de husker os," siger han.
Desuden er Silkeborg Data hovedsponsor for fodboldholdet Silkeborg IF og håndboldklubben Bjerringbro/Silkeborg.
Her oplyser Brian Busk, at sponsoraterne primært er tegnet for at støtte den lokale sport og for at opnå at blive mere kendt.
"Vi vil gerne være mere kendte derude, hvor målinger viser, at vi faktisk ikke er så kendte, som vi gerne vil være," siger direktøren.
Han afviser, at Silkeborg Data giver billetter ud til højre og venstre.
"I morgen har vi en hel dags fagligt arrangement for offentlige ansatte. Og hvis det lå en søndag, kunne vi måske godt finde på at spise den afsluttende frokost samtidig med, at vi så fodbold," siger han.
Han understreger dog, at Silkeborg Datas politik på området er helt på linje med KMD's nye retningslinjer.
En lavine af gave-afsløringer
Efter det kom frem, at KMD betalte rock-koncerter, fodboldkampe og golf til embedsmænd og politikere, er en lavine sat igang.
Dagbladet BT har blandt andet afsløret, at også TDC og YouSee er med på gave-vognen. Og en tidligere skattechef er stået frem i JyllandsPosten og har blankt erkendt, at han modtog bestikkelse fra en fransk it-leverandør.
KMD har meldt ud, at selskabet trækker i nødbremsen og stopper gave-ræset. Foreningen for de kommunale økonomidirektører har da også slækket på dens tætte bånd til KMD.