Augmented reality har efterhånden i en del år været lidt af en bobler i it-verdenen. Masser af spændende koncepter er blevet vist frem, og mulighederne ved at koble den virtuelle og den fysiske verden er blevet illustreret så rigeligt i film som The Matrix og Minority Report.
Ikke desto mindre er augmented reality fortsat mest eksisterende i form af koncepter og prototyper.
På analysehuset Gartners hype cycle (se billedet til højre) er augmentet reality vurderet som en teknologi, der endnu er på vej op af hype-stigen, hvor forventningerne er alt for høje. Først om fem til 10 år vil teknologien finde et mere naturligt niveau mellem forventinger og realiteter.
Allerede nu ser vi dog en serie af kommercielle produkter til smartphones, hvor koblingen mellem kamera, GPS og internet-opkobling skaber muligheder for augmented reality.
"Vi har ventet på, at der var håndholdte apparater, som var kraftige nok til at afvikle sådan nogle programmer med 3D-grafik. Det er først nu med de relativt kraftige smartphones, at det begynder at kunne få en reel kommerciel impact," forklarer Peter Krogh.
Han er professor i design ved Arkitektskolen i Århus og tilknyttet Alexandra Instituttet, hvor han forsker i augmented reality og pervasive computing - allestedsnærværende it.
Nu sker der noget
Peter Krogh mener, at augmented reality står over for et større gennembrud nu, hvor de mobile teknologier for alvor har fået fat.
Smartphonen er nemlig på alle måder en oplagt formidler af den forstærkede virkelig, hvor et ekstra lag er med til at berige oplevelsen.
"Typisk handler augmented reality om at lave et digitalt billede hen over den eksisterende virkelighed," forklarer Peter Krogh.
"Fordi du kigger på det med dit mobilkamera, kan du få en eller anden form for ekstra billede leveret af computeren, så det ligger oven på virkeligheden."
I øjeblikket leverer en række virksomheder smartphone-applikationer, der kredser omkring augmented reality-koncepter.
Et eksempel er den særlige augmented reality-browser Layar, hvormed brugerne kan få et virtuelt "lag" oven på den eksisterende virkelighed, som de ser på med smartphonens kamera.
Et andet eksempel er Junaio-applikationen fra Metaio kan brugerne lægge deres egne 'scener' ud på nettet ved at sætte 3D-modeller ind i billeder, de selv har taget med kameraet i deres smartphone.
Du kan læse mere om de forskellige applikationer i fredagens udgave af avisen Computerworld.
Augmented reality hjælper byggebranchen
Selvom de fleste applikationer mest er til underholdning, mener Peter Krogh, at der findes masser professionelle brugs-scenarier.
"Man kan forestille sig det i forhold til forskellige reparatør-funktioner. I stedet for at stå med din store manual for at finde ud af, hvordan du vedligeholder en kopimaskine, så kigger du på den med din telefon, og så får du reparationsvejledningen på displayet. Det giver højere effektivitet," lyder det fra Peter Krogh.
Peter Krogh kender i kraft af sit job hos Arkitektskolen i Århus en del til byggebranchens udfordringer, og han ser et stort potentiale i at udnytte augmented reality til at mindske eller helt undgå problemer.
"Selvfølgelig er der mange steder, hvor det giver god mening. Hvis for eksempel en bygningsdetalje skal løses på en bestemt måde, så kan det være formålstjenstligt at få det visualiseret i 3D."
Professoren peger på, at der ligger et stort potentiale i at lave løsninger, til reparationer på ellers færdige bygninger til det, der kaldes fejl- og mangel-gennemgang.
"Ofte starter man med, at maleren går ind og laver de ting, han skulle have leveret. Så kommer tømmeren og sætter noget nyt op, og til sidst kommer elektrikeren og fræser væggen op, fordi han lige skal have flyttet en kontakt. Det er virkeligheden på en byggeplads."
"Der er ingen tvivl om, at augmenteret reality og visualiseringen af, hvordan de forskellige ting er placeret i forhold til hinanden - efter at huset er bygget - vil kunne hjælpe meget."
En undersøgelse fra Juniper Research har for nylig forudsagt, at det mobile marked for augmented reality vil nå op på 3,79 milliarder kroner i 2014.
Især vil markedet finde næring i downloadede applikationer, abonnementstjenester og reklame, vurderede rapporten.
Video: Sådan virker Layar