Hos teleselskabet Telia er det nye årti blevet fejret med at ansætte ny direktør i bredbåndsforretningen. Hele to styks er det endda blevet til. Ken H. Andersen har fået ansvaret for markedet for privatkunder, og Peter Arke er blevet ansvarlig for erhvervsafdelingen.
Peter Arke har allerede været hos Telia i en del år. Ken H. Andersen er derimod stadig ny mand i telebranchen.
"Jeg har jo et langt karriereforløb, som ikke har så meget med telekommunikation at gøre. Men jeg synes, det er en spændende, dynamisk branche med mange fremtidsperspektiver," siger Ken H. Andersen.
Helt ny er han dog ikke. Han har nemlig arbejdet et år hos TDC. Her var han blandt andet med til at lancere produktet HomeTrio, der er et bredbåndsprodukt, hvor man både får telefoni og TV på samme linje. Et produkt, der minder meget om et tilsvarende, som Telia sælger.
"Jeg kan jo ikke komme uden om, at jeg har en viden om, hvad forbrugerne gerne vil have inden for de her produkter. Det, jeg tager med fra TDC, er en viden om markedet," siger han.
Baggrund inden for øl, slik og tandpasta
Før Ken H. Andersen fik sin viden om markedet for bredbåndsprodukter, var det imidlertid nogle lidt andre spidskompetencer, der fremgik af hans CV. Det meste af karrieren er faktisk blevet brugt på at sælge varer, der er beregnet til at komme i munden.
"Hurtigomsættelige forbrugsprodukter tror jeg, det heder på dansk," siger han.
Blandt andet har han brugt 10 år på at sælge tandpasta og sæbe hos Colgate Palmolive. Men også øl har fyldt meget i karrieren. To ansættelsesforløb hos Carlsberg er det blevet til. Først som kontorelev og siden hen som marketingdirektør.
"Her skulle jeg blandt andet lægge Carlsberg og Tuborgs marketing sammen. Det var en stor ledelsesmæssig udfordring," siger han.
I en periode har han også været ansat i konfekturevirksomheden Cadbury Schweppes, hvor han havde det kommercielle ansvar for hele Nordeuropa. I den stilling var han blandt andet med til at relancere V6 tyggegummi med mundforbedrende egenskaber.
"Og så har jeg været i IBM," siger han.
Salg og markedsføring overalt
Hos IBM sad Ken H. Andersen omkring årtusindskiftet i Global Services.
Her var hans rolle at få lavet en forretningsplan for en del af IBM's ERP-forretning. Jobskiftet til IBM kom efter 10 år som ansat hos Colgate Palmolive.
"Det var et mega skift at komme fra Colgate til IBM. Hos IBM var det pludselig erhvervsmarkedet, jeg skulle arbejde med. Men selve disciplinen omkring salg og markedsføring er jo universel, og de samme redskaber kan bruges i alle industrier," siger han.
Derfor mener han også, at skiftet til telebranchen har været helt naturligt.
"Jeg har været i mange forskellige virksomheder i mange forskellige industrier og lande. Det har givet mig en ret bred erfaring inden for markedsføring og ledelse. Og det er værktøjer, man godt kan bruge på tværs af industrier," siger han.
Teleselskaber er for ens
Ken H. Andersen har allerede en grov skitse klar for sin strategi til at løfte Telias bredbåndsforretning. Men han ønsker ikke at afsløre over for Computerworld, hvad den går ud på.
Dog vil han gerne give et bud på, hvad han mener telebranchen kan lære af de andre industrier, han har været beskæftiget i. I bund og grund handler det om, at teleselskaberne skal være bedre til at differentiere sig i forhold til hinanden.
"Mange telekunder er ret indifferente omkring, hvilken udbyder de vælger. Og hvis man spørger, hvad kunden synes, forskellen er på de forskellige selskaber, så er svaret knap så markant, som hvis man spørger, hvad forskellen er på en Tuborg og en Harboe Øl," siger Ken H. Andersen, der satte sig tilrette i direktørstolen hos Telia første januar 2010.