ComputerViews: Ingen bliver fyret for at købe IBM. Sådan hed det sig engang i det offentlige Danmark. Siden har man sikkert kunnet sige det samme ude i kommunerne om indkøb hos KMD.
For i 37 år har de kommunale it-chefer fodret deres egen guldkalv, når de købte it-ydelser hos selskabet, som deres egne borgmestre sad i bestyrelsen for, og som kommunernes selv ejede. Båndene var tætte - ikke bare på det faglige plan. Historier om utallige såkaldte studierejser har floreret i pressen.
Sagen om de manglende udbud i op imod hver tredje kommune rejser spørgsmålet:
Er den 37 år gamle navlestreng til KMD reelt blevet klippet over med salget af KMD til kapitalfondene EQT i slutningen af 2008?
Fortsat tætte bånd
For selvom der i dag unægtelig hersker andre forhold end dengang mellem KMD og de kommunale embedsmænd i kommunerne - på det ikke-faglige plan - så er der ingen tvivl om, at der fortsat er et ekstremt tæt samarbejde mellem KMD og direktionerne ude på rådhusene.
Og det er på mange måder naturligt, for de mange år har selvfølgelig givet KMD en unik faglig indsigt i kommunal it.
Men det ændrer ikke et komma ved, at de dage, da de gamle venner automatisk fik ordren, bør være fortid.
Det er helt sikkert en svær øvelse for flere kommuner at se KMD som en leverandør som alle andre. Ganske enkelt fordi interaktionen har været så massiv og intens igennem årene, hvor det var lige før, KMD havde sit eget kontor på de kommunale direktionsgange.
Gisningen er, at KMD tidligere har været så tæt en faglig sparringspartner, at selskabet måske har været lidt for meget inde over nogle af kommunernes disponeringer i dag.
I hvert fald udtaler it-chefernes egen formand, at flere kommuner har "forladt sig på en leverandørs gode intentioner og uvildige rådgivning med argumenter som systemopgradering med videre, som nu skaber problemer" i sagen om manglende udbud.
Under alle omstændigheder tyder noget på, at ikke alle kommuner har forstået at klippe båndene til KMD og se firmaet som en almindelig leverandør. For det er unægtelig sværere at forestille sig, at en kommune slet ikke ville afveje at gå i udbud, hvis man eksempelvis skulle ud og købe en stor bunke computere og servere i markedet.
Afhængigheden af KMD intakt
Sagen kompliceres yderligere af det afhængighedsforhold, alle kommuner fortsat har til KMD. For da man klippede navlestrengen, blev den ikke skåret helt over. På flere områder, som levering af de såkaldte fagsystemer, kan kun KMD levere ydelsen.
Man har sluppet en kapitalfond løs i kommunernes baghave med et monopol-greb på de kommunale it-chefer. Et greb, som de tidligere ejere af KMD næppe ville kunne finde på at misbruge.
Vi kan konstatere, at direktøren for KMD-konkurrenten Silkeborg Data mener, at de manglende udbud er direkte konkurrencehæmmende.
"Og det er rettet mod både dem, der ikke går i udbud og dem, der tilbyder nogle forhold, der gør, at det er attraktivt ikke at gå i udbud," siger Brian Busk.
Så pilen peger også i nogen grad på sælgerne af KMD, der forhåbentlig har lavet en ordentlig aftale, så monopol-systemerne bliver neutraliseret i ligningen om magtforholdet mellem KMD og kommunerne.
Den del af navlestrengen kan nemlig hurtigt skæres over, mens de mere indgående venskaber og bånd mellem visse kommunale chefer og KMD-folk formentlig først over en længere årrække vil blive normaliseret.