Værdier, visioner, målsætninger - disse erklæringer offentliggør de fleste virksomheder med respekt for sig selv i deres kommunikation. Men ordene skal være mere end ord.
I dag fungerer virksomheder på en anden måde end før i tiden - værdier, visioner og målsætninger er i dag et regelsæt for, hvordan virksomheden og dens medarbejdere må drive forretning og er samtidig garant for, at det, kunderne køber, lever op til bestemte standarder.
Netop fordi ordene rent faktisk dækker over regler, der omfatter hele virksomheden, er det vigtigt, at en leder forklarer sine medarbejdere essensen af virksomhedens værdier og visioner. Den gode leder formår ikke blot at drive forretning med plus på kontoen - han formår også at samle virksomheden om de principper, han mener, er rigtige i forhold til forretningen og samfundet.
Og når alle i virksomheden inddrages i arbejdet mod det fælles mål, ja, så styrkes også sammenholdet og medansvarsfølelsen blandt medarbejderne.
Især holdånd og samarbejde er vigtige parametre, da de kan være afgørende for, hvor stærk eller svag en virksomhed er. Udbuddet af produkter og services er i dag så mangfoldigt, at virksomhederne ånder hinanden i nakken, og det øger nødvendigheden af et stærkt team af medarbejdere, der brænder for deres job.
Værdier og visioner fungerer som en paraply over virksomheden og skaber afstand til konkurrenterne. Jo bedre og skarpere formulerede værdi- og visionserklæringerne er, desto bedre har virksomheden mulighed for at skille sig ud og tiltrække de helt rigtige og dedikerede medarbejdere.
Som leder stiller det krav at skulle formulere erklæringer, der også i medarbejdernes øjne giver mening for virksomhedens forretning. Det kræver ressourcer at omsætte dem i daglig praksis, så de både giver mening i forhold til forretningen og ansvaret for det omkringliggende samfund.
Desuden er det altafgørende, at visioner og værdier er i fuld overensstemmelse med medarbejdernes daglige arbejdsgang og de overordnede ledelsesmetoder.
Visioner og værdier er altoverskyggende vigtige. De bør være integreret i alt, vi foretager os, og finder man en fin balance mellem fokus på egne rækker og det ansvar, man har udadtil, er der ikke langt til succes. Og har man først fundet fælles fodslag internt, kan man med en positiv indstilling og vilje få tingene til at ske.
En god leder formår i dag at koble sin forretningssans med sin indsigt i, hvad der kan få medarbejderne til at engagere sig om et fælles mål.
En virksomhed er ikke kun en butik, hvor der handles - den moderne leder skal se sin virksomhed som en institution, der drives frem af mennesker med visioner.
Thomas Holm Jensen er administrerende direktør i it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.