Artikel top billede

Et af Nokias smartphone-flagskibe, N97, var under heftig læserbeskydning i sidste uge på grund af manglende brugervenlighed.

Derfor gider brugerne ikke Nokias Symbian

Nokia har sovet i timen og er sakket gevaldigt bagud på brugerfladen i Symbian-systemet.

Forleden førte en artikel om fremtiden for Nokias mobile styresystem Symbian til en række frustrerede læserhenvendelser - Nokia-brugere - der hovedrystende spurgte, om Nokia mon selv havde haft en Symbian-telefon i hånden.

Kritikken var i sær rettet mod brugerfladen, der i korte træk blev beskrevet som langsom, indviklet og omstændig.

Tidligere var også flere mobil-udviklere ude med riven.

Nu giver en ekspert i usability sit bud på, hvorfor Nokia kan have fejlet med netop Symbians brugerflade.

Sovet i timen

Den finske mobilkolos har simpelthen sovet i timen, mener Michael Kremer fra firmaet Userminds, der rådgiver og forsker i brugervenlighed på digitale platforme.

"Nokia har undladt at lytte til brugerne, og selskabet er gået sin egen vej," siger han

"Nokia har sikkert haft en masse lister over funktioner, hvor selskabet bare har tænkt: 'Lad os få dem lagt ind og det kan ikke gå hurtigt nok'. I stedet for rent faktisk at spørge brugerne, hvad de ønsker og har brug for," siger Michael Kremer.

Teknik frem for brugervenlighed

Han påpeger, at det nemlig ikke er funktioner, Symbian mangler. Snarere tværtimod. Og det er en del af problemet.

"Hvis du skal indstille din Symbian, ved du ikke, hvor du skal gøre det, fordi der er så mange menuer. Man kan personificere alverdens ting, så man for eksempel kan ændre temaer og andre ting, men spørgsmålet er, om det er det, som brugerne ønsker. De vil bare have noget, der fungerer," siger Michael Kremer.

Han mener, at Nokias tilgang er mere præget af en ingeniør-holdning end af rent faktisk at have tænkt på brugeren.

"Det er nemmere at køre mange steps igennem på en computer med en rigtig mus, men det går bare ikke på en telefon, men det er lidt tankegangen i Symbian. Det tager bare for lang tid. Der skal man tænke på, at brugssituationen er anderledes i en mobil," siger han.

Mobil surf en vigtig slagmark - er den tabt?

Michael Kremer påpeger, at hovedforskellen på for eksempel iPhone OS og Symbian er afstanden fra, hvad man ønsker at gøre, til man rent faktisk har gjort det.

"Alle de mange steps, som Symbian har, før man får gjort noget, springer iPhone over, så man hurtigt når hen til det, man ønsker. Det handler om at indtænke brugeren fra starten. Med Symbian virker det som om, at Nokia har lappet på det, og jeg tror, de er for sent ude," siger han.

En såkaldt killer-funktion i nyere smartphones er muligheden for at surfe på nettet. Men det klarer Symbian ifølge usability-eksperten heller ikke synderligt godt.

"Browseroplevelsen på Symbian gør det utroligt svært at markere tekst og lave input og søge på noget med joysticket," siger han og mener i stedet, at Nokia burde se på, hvordan Apple har båret sig ad.

"iPhone adskiller sig fra alle andre i og med, at man rent faktisk kan surfe på nettet og have en rigtig god oplevelse. I forhold til iPhone er løbet nok kørt, men Nokia bliver nødt til at kigge den vej og på dem, der gør det bedre end dem selv," siger Michael Kremer fra Userminds.

Symbian mister taget i markedet

Og at Nokia måske nok gør klogt i at se på, hvad konkurrenterne har gjort, bakker en nylig undersøgelse op om.

Gartner har nemlig i en vurdering af den fremadrettede udvikling inden for smartphone-operativsystemer vurderet, at Symbian-platformen, der indtil for nylig har siddet på over 50 procent af smartphone-markedet, i 2012 "kun" vil have en markedsandel på 37,4 procent.

De følgende pladser vil, hvis Gartners forudsigelse holder stik, gå til Android med 18 procent, RIM's BlackBerry-styresystem med 13,9 procent og iPhone OS med 13,6 procent.

Windows Mobile vil ifølge Gartner være på 9 procent af de solgte smartphones.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere