Computerworld News Service: Multi-sourcing, eller det at sprede arbejdet mellem flere forskellige service-udbydere, kan give mange fordele - fra konkurrencedygtige priser og øget fleksibilitet til bedre adgang til en større talentmasse.
Men når man arbejder med flere leverandører, risikerer man samtidig at exit-omkostningerne ryger i vejret, hvis arrangementet ikke fungerer, advarer Bob Mathers, der er ledende konsulent ved Compass Management Consulting.
"Problemet er, at der ikke er den store økonomiske forskel ved at forlade en enkelt, mindre aftale i forhold til en større aftale," fortæller Bob Mathers.
"Så selv om multi-sourcing potentielt kan optimere både fleksibiliteten og respons-tiden, så kan omkostningerne ved flere forskellige aftaler ende med at virke lammende for virksomheden," siger han.
Mange ting at håndtere
Komplikationerne ved at lukke ned for et multi-sourced miljø er ikke anderledes end ved en single-sourced aftale.
Man skal håndtere kontraktproblemer, betale omkostninger til vidensoverførsel, software-licenser, omtræning og opstartsomkostninger for den nye aftale og omkostningerne ved de interne ressourcer der skal bruges til at håndtere forandringen.
Ved multi-sourcing kan den slags omkostninger ganges op med antallet af involverede parter.
"Omkostningerne og de afbrydelser af den normale forretningsgang, der er en konsekvens ved afslutningen af en aftale til 100 millioner kroner er sammenlignelige ved dem, der opstår ved afslutningen af en aftale til 500 millioner kroner," siger Bob Mathers.
"Derfor bliver kunderne i et dysfunktionelt multi-leverandør-arrangement ofte fanget og kan ikke komme videre."
De fleste outsourcing-kunder er helt bevidste om den øgede kompleksitet ved at skulle håndtere flere it-serviceudbydere på en gang[/url] og få dem til at samarbejde.
Markant mere opsyn
Ifølge nogle beregninger kræver det to eller tre gange mere opsyn at håndtere flere leverandører - inklusiv både onshore og offshore-udbydere.
"Hvis du skal bruge fem personer til at håndtere en enkelt leverandør, så må du forvente at skulle bruge 10 til 15 personer til at håndtere forskellige leverandører, hvis vi altså forudsætter, at det inkluderer både onshore og offshore-leverandører," tilføjer Bob Mathers.
"Kunderne ved godt, at multi-sourcing kræver en niveau af management-modenhed for at lykkes, og de er i stadigt højere grad opmærksomme på governance-mekanismer, forbedring af interne processer og på at forberede personalet til den nye rolle."
Men de færreste kunder overvejer de ekstra omkostninger, der er forbundet med at afslutte aftalen, når de underskriver kontrakter med flere leverandører.
Bob Mathers råder ikke sine kunder til at forlade multi-sourcede modeller generelt; det udgør stadig en attraktiv mulighed for it-ledere, der søger bedre fleksibilitet og kortere respons-tid.
I stedet opfordrer han de virksomheder, der overvejer denne model, til at medtænke udgifterne til afslutning af aftalerne i deres outsourcing business case.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen