"Det går rigtigt godt. Vores strategi har virket."
Sådan lyder det fra administrerende direktør i Netgroup, Jesper Dyhr.
En stædig satsning på kvalitetskomponenter, de facto standarder inden for it-infrastruktur og tjenester henvendt specielt til forretningskritisk it, bringer Netgroup igennem 2009 med en fremgang i omsætningen på 25 procent.
"Det er vigtigt at have den rette infrastruktur. Og så handler det om at behandle kunderne med respekt," siger Jesper Dyhr.
Opskriften lyder banal, men ikke desto mindre har Jesper Dyhr i sin tid som direktør været med til at sikre en tredobling af virksomhedens omsætning. Således er omsætningen steget fra 13,5 millioner kroner i 2005 til cirka 43 millioner i 2009.
Dermed har firmaet ikke helt nået det mål på 50 millioner kroner, som Jesper Dyhr ellers fremlagde for Computerworld tilbage i 2007.
Den gang var planen endvidere, at antallet af medarbejdere skulle fordobles. I mellemtiden er planen dog blevet ændret, så virksomheden i stedet har valgt at satse på en bedre bundlinje med samme antal medarbejdere.
Resultatet af den plan er direktøren godt tilfreds med.
"Når man ser på markedet generelt, så er vi godt tilfredse med en vækst på 25 procent i 2009," siger Jesper Dyhr.
Kun de bedste komponenter
Halvdelen af Netgroups omsætning kommer fra co-location, der giver firmaer mulighed for at leje sig ind Netgroups datacentre og infrastruktur. Og særligt infrastrukturen stilles der høje krav til.
"Meget af det, vi leverer, er forretningskritiske systemer, som bare skal fungere. Derfor bliver vi nødt til at investere i teknologi, der koster det hvide ud af øjnene. Men det er vi nødt til, hvis vi skal kunne garantere, at det altid virker," siger Jesper Dyhr.
Jesper Dyhr erkender da også, at de priser, som Netgroup tager for deres tjenester, ikke just er markedets billigste. Derfor er der også visse kundegrupper, som virksomheden ikke har forventninger om at betjene.
"Vi får en gang imellem henvendelser fra virksomheder, hvor det måske ikke betyder det helt store, om systemet er nede i en time. Og så kan man nok finde en løsning, der er billigere et andet sted. Vores hovedmålgruppe er virksomheder, der ikke kan leve, uden at deres it fungerer 24/7," fortæller han.
Og netop den benhårde satsning på forretningskritisk it, mener Jesper Dyhr, er forklaringen på, at virksomheden formår at øge omsætningen under krisen.
"Hvis din virksomhed er baseret på forretningskritisk it, så er det måske ikke det rette sted at spare. De fleste af de virksomheder, vi snakker med, vil selvfølgelig have færrest mulige omkostninger, men samtidig ved de, at det koster, hvis du vil have noget, der altid fungerer," forklarer han.
Virtualisering, virtualisering, virtualisering
Et af de områder, Netgroup fremadrettet satser stort på, er firmaets virtualiseringsplatform.
"Der er stor interesse for virtualisering i øjeblikket. Flere og flere af de kunder, vi taler med, ønsker at migrere deres fysiske miljø til det virtuelle, men de vil ikke selv til at investere i platform og uddannelse af medarbejdere," siger Jesper Dyhr.
Ifølge Anders Elbak, der er research manager hos it-analysefirmaet IDC Nordic, så er markedet for hosting-løsninger i generel fremgang. Og han peger netop på den høje grad af fokus, der er på virtualisering og cloud computing, som en af de vigtigste årsager til, at flere og flere er villige til at lægge deres it i hænderne på andre.
"Vi er efterhånden nået ud over den frygt, der har været for at lægge data og applikationer ud hos andre. Der er ikke det samme behov for at holde det internt i virksomhederne som for nogle få år siden," forklarer Anders Elbak.
Desuden peger han på, at udbudet og valgfriheden generelt er blevet større. Det tiltrækker særligt de mindre virksomheder.
"Særligt mindre virksomheder viser en større interesse, fordi de ikke behøver at foretage store investeringer. Det er især en fordel for de mindre leverandører, fordi små firmaer ofte føler, at sådan nogle som IBM eller CSC er for store at handle med," siger Anders Elbak.
Satser på kerneforretningen
Selvom forretningen altså går strygende for Netgroup, og selvom hostingvirksomheden netop har udvidet med et nyt datacenter på 500 kvadratmeter, så fastholder Jesper Dyhr, at fokus på kerneforretningen er en vigtig del af Netgroups succes.
"Vi har flere gange diskuteret, om ikke vi for eksempel skulle sælge ip-telefoni, fordi vi både har infrastrukturen og kompetencerne til det. Men der vælger vi at sige, at det ikke er det, der er vores forretning. Hvis vi gør noget, så gør vi det ordentligt - ellers så lader vi være," siger han.