Computerworld News Service: Den globale finanskrise ramte ERP-markedet hårdt i 2009 og førte til svigtende salg af licenser og udskudte projekter.
Men 2010 ser ud til at blive et banebrydende år for enterprise resource planning takket være adskillige varige og fremspirende tendenser samt et par længeventede produktlanceringer. Her får du et kig på årets forventede højdepunkter.
Det vil fortsat være købers marked i 2010
Forrester Research vurderer, at omsætningen fra nye
ERP-licenser er faldet 24 procent i 2009, idet virksomhederne har holdt drastisk tilbage med implementerings- og udvidelsesprojekter.
Selvom analysefirmaet forventer, at udgifterne til ERP vil stige en smule her i 2010, vil leverandørerne stadig skulle kæmpe hårdt for hver krone, og det forhold bør betyde omkostningsbesparelser for kunderne, skriver analytiker Paul Hamerman.
Man bør dog som køber stadig være opmærksom på leverandør-taktikker såsom forsøg på at prakke kunderne mere software på, end de faktisk har behov for, påpeger Hamerman.
Derudover "vil leverandørerne gå efter mindre aftaler med eksisterende kunder via tilføjelsesprodukter og business intelligence-værktøjer, da de er klar over, at kunderne endnu ikke er klar til at investere i store forbedringer eller udvidelser," skriver han.
"Kunderne kan godt regne med at høre fra deres ERP-leverandører tidligt og ofte."
Som køber bør man forberede sig på yderligere konsolidering i ERP-branchen. Leverandørerne vil ifølge Paul Hamerman fokusere på at opkøbe virksomheder, der udvider deres vertikale ekspertise.
Gratis og open source ERP-løsninger vil blive udbredte
I 2010 vil virksomhederne få flere muligheder end nogensinde før i valget af gratis og open source ERP-software. Der er mindst 10 open source-produkter i markedet, og nogle er selvfølgelig mere modne end andre.
Leverandører af open source ERP-løsninger tilbyder typisk en gratis version men tager betaling for support og mere avancerede funktioner og ekstramoduler.
Leverandører af proprietære ERP-løsninger er ikke i overhængende fare for at måtte dreje nøglen om på grund af konkurrencen fra open source, hvor væksten dog vil fortsætte i år.
Microsoft styrker ERP-strategien
Selvom Microsoft stadig er langt bagefter ERP-leverandører som Oracle og SAP, er virksomheden alligevel en væsentlig spiller særligt i forhold til små og mellemstore virksomheder.
I 2009 foretog Microsoft en række tiltag med målet om at brede sin ERP-porteføljes vifte af funktioner ud og at udvide ind i flere vertikaler.
Selvom softwaregiganten fra Redmond stadig ikke taler om SaaS ERP i fuld flor i lighed med NetSuite, så har Microsoft dog offentliggjort en række on-demand-udvidelser på områder som e-handel.
Det afspejler virksomhedens generelle strategi om "software-plus-services", som sigter efter at fastholde omsætningen fra traditionelle applikationer samtidig med at tilbyde funktioner fra skyen.
Sidste år købte Microsoft også adskillige teknologier, der vil udvide virksomhedens rækkevidde ind i vertikaler såsom produktionsvirksomhed, services og detailhandel.
Generelt er "Microsoft ved at blive mere aggressiv i forhold til sine ambitioner om at være førende i mellemklassen af ERP-markedet med en tydeligere margin, og virksomheden er ivrig efter at tiltrække nye kunder, hvad enten de migrerer fra ældre tredjeparts-løsninger eller er ude efter at opgradere fra Intuits QuickBooks," vurderer analytiker fra 451 Group China Martens.
SAP Business ByDesign gør klar til en forsinket start
SAP's on-demand ERP-applikation til virksomheder i mellemklassen, Business ByDesign, har haft en svær start, selvom produktet ikke engang er fuldt ud lanceret.
Leverandøren forventede i første omgang at nå en omsætning på 5,2 milliarder kroner og 10.000 kunder i 2010 men satte i 2008 farten ned på udrulningen af applikationen, for at sikre at den kunne skabe stor nok indtjening i større skala.
SAP udviklede til at begynde med Business ByDesign med en "single tenant"-arkitektur, hvor hver kunde kører en dedikeret kopi af applikationen. SAP indså at være nødt til at udvikle en "multi tenant"-valgmulighed, hvor flere brugere kører den samme kopi af applikationen, hvis Business ByDesign skulle give indtjening.
Dette arbejde er nu udført, og SAP har opnået de omkostningsbesparelser, som virksomheden har brug for, sagde bestyrelsesmedlem Jim Hagemann Snabe ved et pressemøde for analytikere i december i Boston. SAP har antydet, at der vil ske en fuld lancering på et tidspunkt i år.
Vi venter - stadig - på Fusion
Det er muligt, at det tager helt indtil 2011, men Business ByDesign vil komme til at stå som en stor succes for SAP, siger Jon Reed, der er uafhængig konsulent og blogger med fokus på SAP.
"De kommer ikke til at dominere dette marked ligesom klient-server-ERP-markedet," siger Jon Reed.
"Men jeg er overbevist om, at de kommer til at stå rigtig godt overfor spillere som NetSuite og Workday," tilføjer han.
Og endelig kommer Fusion Applications
Markedet har ventet i adskillige år på, at Oracle endelig vil levere varen fra sin strategi for Fusion Applications, som vil indeholde de bedste ting fra virksomhedens forskellige opkøbte produktlinjer kombineret til en næste-generations-programpakke.
Mange brancheanalytikere forventede, at Fusion ville blive hovedattraktionen ved Oracles OpenWorld-konference i oktober, og det fik de ret i.
Koncerndirektør Larry Ellison brugte en god bid af sin åbningstale på at demonstrere Fusion Applications og beskrive virksomhedens strategi. Men han omtalte ikke udgivelsesdatoen mere specifikt end som "næste år".
Under et telefonmøde i forbindelse med en regnskabsrapport understregede Larry Ellison, at Oracle ikke kommer til at følge, hvad han kaldte en rip-and-replace-strategi, men fremhævede, at kunderne fint vil kunne købe suitens applikationer ét produkt af gangen.
Denne tilgang er pragmatisk begrundet på flere niveauer, da Oracles brugere muligvis stadig er ved at ryste finanskrisen af sig, og da mange er tilfredse med ældre platforme såsom JD Edwards and PeopleSoft.
Oversat af Thomas Bøndergaard