Computerworld News Service: En mindre amerikansk virksomhed, hvis navn indeholder ordet "Bing," har anlagt sag mod Microsoft på grund af søgemaskinen af samme navn.
Selskabet mener, at software-giganten ødelægger den fri konkurrence og krænker virksomhedens varemærke med søgemaskinen.
Det lille amerikanske selskab, der hedder Bing Information Design, kræver erstatning, der blandt andet skal dække udgifterne til en oplysningskampagne, der kan fjerne forvirringen mellem de to brands.
Designfirmaet, som tilbyder computer-relaterede illustrationer og andre services, har brugt navnet Bing siden 2000 og ansøgte ifølge det amerikanske patentkontor om retten til varemærket 'Bing!' 26. maj.
'Hjernen bag det hele'
Patentkontoret afviste dengang umiddelbart anmodningen og gav firmaet seks måneder til at indsende yderligere oplysninger.
Microsoft ansøgte om varemærket 'Bing' (uden udråbstegn) den 2. marts.
Microsofts brug af navnet Bing har, sammen med den aggressive markedsføring, ødelagt den lille designvirksomheds mulighed for at skabe en selvstændig profil, lyder det i udtalelsen.
Hjemmesiden Bing.biz, som udtalelsen linker til, viser eksempler på virksomhedens grafiske arbejde og benævner de to ledere som henholdsvis 'overlord in chief' og 'hjernen bag det hele'.
Microsoft: Ingen substans
Microsoft har endnu ikke fået forelagt anklagen, men kender dog til søgsmålet via medierne, fortæller en talsmand for virksomheden i en e-mail.
"Vi mener ikke, der er substans i anklagen, og vi tror ikke på, at der er nogen, der vil forveksle anklagerens produkt med Microsofts Bing," siger talsmanden.
Microsoft lancerede søgemaskinen Bing tidligere i år som en opdateret version af Microsoft Live.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen