Nytårsaften sætter vi ikke alene punktum for 2009, det er også afslutningen på et årti, der kan vise sig at gå over i historien som afgørende for den strategiske it-anvendelse i Danmark.
Ved indgangen til 2010'erne har selv mindre, danske it-afdelinger og de ansvarlige it-chefer stor erfaring i at organisere og styre leverancerne af it-løsninger og it-service til deres kunder i virksomhederne og organisationerne.
Helt i front
I løbet af det seneste ti-år er der sket en afgørende professionalisering af de funktioner, som er ansvarlige for it-drift og -udvikling, og som får danske virksomheder og organisationer til at befinde sig helt i front, når det gælder den strategiske it-anvendelse.
Det har alt andet lige betydet, at Danmark, på trods af relativt høje lønninger og skattetryk, kan blive ved med at konkurrere internationalt og producere gode velfærdsløsninger.
Allerede få måneder inde i 2000 begyndte luften at forsvinde ud af den såkaldte dotcomboble, der havde udviklet sig siden den kommercielle anvendelse af internettet for alvor tog fart midt i 1990'erne.
Men da den fremadskridende digitalisering havde overlevet skiftet af datoformat fra 1999 til 2000, var det blevet hverdag, og investorerne ville se afkast af investeringerne i de mange internet- og teknologi-ideer.
Dermed var den første, isolerede it-krise i gang. Med terrorangrebene i USA den 11. september 2001 blev dotcom-krisen yderligere forstærket af den efterfølgende økonomiske nedtur.
Konsekvenserne var fatale for mange it-virksomheder.
Den professionelle håndtering
Til gengæld tog både private virksomheder og offentlige institutioner fat på arbejdet med at professionalisere håndteringen og styringen af it.
Et kig i de 10 seneste udgaver af Dansk IT og Rambøll Managements IT i Praksis viser tydeligt udviklingen af en it-ledelses kultur i Danmark.
Nok har Danmark ikke mange megavirksomheder, og nok kan gruppen af it-direktører i koncerndirektioner - de såkaldte CIOs - tælles på relativt få hænder og fødder.
Til gengæld er det lykkedes at udvikle it-ledelseskulturen med fokus på processer og modenhed i projektarbejdet i selv små it-organisationer.
Evnen til at forstå virksomhedens kerneforretning og koble anvendelsen af informationsteknologi med forretningen og udviklingen af den er den helt afgørende ingrediens i den udvikling.
Det har langsomt givet it-cheferne øget adgang til at påvirke beslutningerne i topledelsen og dermed lagt fundamentet for it-funktionens strategiske betydning.
Men det høje niveau i it-ledelse får endnu videre perspektiver i de kommende 10 år.
For mange af de discipliner, som indgår i it-ledelsen, kan danne udgangspunkt for processtyring og projektorientering af arbejdet i andre dele af virksomheden, hvor anvendelse af informationsteknologi er et naturligt udgangspunkt.
Dermed bliver den strategiske it-anvendelse og it-ledelse et centralt omdrejningspunkt både for drift og innovation og dermed udviklingen af konkurrenceevnen i danske virksomheder.