Den danske it-entreprenør Janus Friis sælger dele af sit net-tv-selskab, Joost, til medienetværket Adconion Media Group.
"Over de seneste måneder har vi aktivt forsøgt at finde strategiske muligheder for Joost og er i den forbindelse kommet frem til, at salget af visse aktiver til Adconion er det bedste for Joost. Adconion har en stærk teknisk platform og en tillokkende forretningsmodel, derfor tror vi, at begge virksomheder vil blive styrket af denne aftale," udtaler Janus Friis.
Tidligere har Joost skåret kraftigt ned på sine aktiviteter.
"Video er en top prioritet for vores firma og gennem opkøbet af disse Joost aktiviteter, vil vi være i stand til at give annoncører, indholdsleverandører og internetudgivere en end-to-end global video platform, flerkanal-video og reklametjenester," siger Tyler Moebius, administrerende direktør i Adconion Media Group.
Tilbage i Skype
Ingen af parterne har villet ud med, hvor meget der er blevet betalt for tjenesten. Men i pressemeddelelsen fra Adconion Media Group står der, at der kun er tale om visse dele af Joost, som Adconion har købt.
Tidligere købte eBay Skype for 16 milliarder kroner. Det viste sig dog, at eBay ikke havde læst, at teknologien bag Skype stadig var ejet af et af Janus Friis' andre selskaber.
Efter længere tids rygter om børsnotering af Skype og forskellige mulige fremtidsscenarier, stod det klart, at Janus Friis og hans kompagnon Niklas Zennström havde vundet en plads i det fremtidige Skype.
Det var efter, at Skype havde sagsøgt Janus Friis.
Derfor kan det være, at det først er nu, at Janus Friis tør at skrive under på en aftale, der afhænder dele af Joost.
Der har tidligere været mange spekulationer om Joosts fremtid. Ikke mindst på grund af, at net-tv-tjenesten ikke har vist sig at være den samme succes som Skype.