Det Digitale Råd nedsat af Center for Digital Forvaltning giver her sine tre bud på digitale pejlemærker i det næste årti.
1. Intelligent ældrepleje
Ældreområdet bliver en af de helt store udfordringer for den kommunale velfærdsservice i fremtiden.
Den demografiske klemme med færre i arbejdsstyrken og flere ældre kan medføre, at vi ikke kan give de ældre den service, som vi ønsker - alene på grund af manglende personaleressourcer.
Vi skal derfor hurtigst muligt i gang med at anvende velfærdsteknologi, som kan sikre, at ældre bliver mere selvhjulpne, og som samtidig frigør personaleressourcer, der kan anvendes til at sikre den menneskelige kontakt og omsorg, som er så vigtig for et værdigt liv.
2. It støtte til børnepasning
Børnepasningsområdet er et af de helt store kommunale serviceområder og fylder derfor godt i økonomien.
Samtidig udnyttes potentialerne ved digitalisering ikke i særligt stort omfang, og området må samlet set karakteriseres som digitalt meget umodent.
Den generelle anbefaling er, at digitaliseringsmulighederne på området skal have meget mere politisk og administrativ ledelsesmæssig bevågenhed i den enkelte kommune, KL og fra ministerierne.
Der skal - ligesom vi har set det på skoleområdet - afsættes flere ressourcer, samtidig med at der sættes forsøg og pilotprojekter i gang for at modne området.
3. Digital folkeskole
Det er Det Digitale Råds vurdering, at den primære digitale udfordring på folkeskoleområdet i de kommende 10 år bliver at fastholde fokus på it og digitalisering som en væsentlig del af løsningen på det udgiftspres og de voksende forventninger om nyudvikling, som folkeskolen står over for.
Risikoen er, at de kommunale beslutningstagere stillet over for en lang række andre og meget reelle investeringsbehov ikke tør tage de næste skridt i digitaliseringsarbejdet - og dermed ikke får høstet frugterne af de foregående 20 års digitaliseringsindsats på folkeskoleområdet.
DR's bud på digitale pejlemærker
Nicolai Porsbo, chefredaktør på dr.dk, mener, at dansk indhold på internettet vil blive udsat for voldsom konkurrence i de kommende år.
Derfor skal der satses nu.
Her følger hans tre digitale pejlemærker for 2019:
1. Dansk digitalt indhold
Især video og musik har været stærke drivere for udbredelsen af bredbånd, men har sjovt nok en meget lille plads i den oprindelige rapport fra Dybkjær og Lindegaard.
Men de næste 10 år vil den udvikling fortsætte, og det kvalitetstab, som man i dag ofte må acceptere ved medieindhold på nettet, vil være afløst af alt indhold i fuld kvalitet - for eksempel også direkte til tv'et.
Det betyder enorme valgmuligheder for alle - og sandsynligvis vil store internationale spillere som for ekesmepel Hulu.com også komme på det danske marked med "all-you-can-eat" af amerikansker serier, film og lignende.
Det vil presse dansk indhold og stille rigtig store krav til den kvalitet, vi skal levere - både teknisk og indholdsmæssigt.
2. Mobile løsninger
Det er blevet sagt mange gange, men nu begynder det også at ske for alvor:
Mobile terminaler kommer funktionelt på niveau med traditionelle pc'er, og på 10 års sigt bliver det kun endnu mere udtalt.
Det kommer til at betyde en vækst for mobile udgaver af mange eksisterende tjenester - og der kommer til at opstå helt nye tilbud, som vi ikke kendte tidligere.
3. Digitale oplevelser
Forventningerne til de oplevelser, man får digitalt, vil fortsætte med at vokse, både i forhold til visuelt udtryk, interaktionsmuligheder og effektivitet.
For flere og flere virksomheder og offentlige institutioner vil mødet med brugeren eller kunden næsten udelukkende ske digitalt, og derfor bliver den digitale oplevelse næsten hele oplevelsen.
Derudover vil spil-markedet blive ved med at skubbe til grænserne for, hvad man kan opleve digitalt.
Samtidig vil mere og mere markedsføring blive digital og samlet set vil den "digitale oplevelsesøkonomi" vokse i omfang.