Mange e-købmænd spørger mig, om det ikke er en god ide at lave et debatforum til butikken, og der er mange gode argumenter for at gøre det.
For det første gør det butikken levende og uendeligt troværdig.
Hvis man har et sprudlende debatforum, med en god tone og mange trofaste kunder, så vil men fremstå fantastisk godt.
Al tvivl om, om butikken nu kan levere, svindler osv vil forstumme, da man som ny kunde hurtigt kan danne sig et overblik over alt i butikken.
Så et debatforum vil helt klart give et kraftigt mersalg.
Dertil kan kunderne give hinanden support, og det vil aflaste købmanden og give kunderne mulighed for at hjælpe sig selv og hinanden uden for butikkens normale "åbningstid".
Det betyder igen, at kunderne bliver mere tilfredse, da et svar på et problem her og nu er mere værd end et svar per e-mail dagen efter.
Slutteligt så er der ikke noget bedre "søgemaskinemad" end et debatforum.
Det er ofte der, folk snakker om nye trends, produkter og meget mere, og Google elsker den slags.
Så hver gang folk søger på nye ting i din branche, så er der god chance for, at Google smider dem din vej.
Og en bonus er, at dine kunder nok er lige så dårlige til at stave som dine kommende kunder.
Så alle måder at stave dine varenavne forkert på, vil blive gjort på dit debatforum, og dem vil dine kommende kunder så fint finde på Google.
Men er det så ikke bare om at komme i gang?
Jo, hvis du har tænkt dig rigtig, rigtig godt om! Jeg vil tro, at en ud af hundrede e-købmænd, der starter et debatforum, får succes med det.
Hvordan får du brugerne til at blive?
At starte og drive et debatforum er ikke for børn, det er hundesvært, selvom det ser let ud.
Hvordan får man brugere ind og får dem involveret, hvordan løser man stridigheder blandt brugere, der rotter sig sammen mod hinanden eller dig og for eksempel vil have bedre priser eller påpeger fejl i dine produkter?
Hvordan sørger du for, at brugerne bliver der og skriver indlæg? Hvem skal holde styr på det, når du er på ferie?
Jeg kunne blive ved i timevis, for der er rigtig mange faktorer, du skal tage hensyn til.
Problemet er slutteligt, at hvis du ikke får succes med dit forum, så er det noget rigtig skidt.
Et halvtomt forum signalerer en ringe butik og minder mest af alt om en af de forladte Westernbyer, hvor buskene flyver gennem de tomme gader og vinden piber i krogene.
Med andre ord får man en uhyggelig fornemmelse i kroppen, og det er ikke noget, man ønsker ens kunder skal have.
Ender du med at lukke det igen, så er det også med til at give dig nogle ridser i lakken.
Så tænk dig grundigt om, før du starter, og hvis du vil have lidt gode råd med på vejen, så har jeg lavet en podcast om det, som du kan høre her.
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.