For tredje gang i træk er Microsoft Danmark kåret til it-branchens bedste arbejdsplads, men firmaets administrerende direktør, Jørgen Bardenfleth, pointerer dog, at det resultat heller ikke kommer af sig selv.
"Vi har i flere år efterhånden lagt vægt på at sikre, at vi er en god arbejdsplads, og det arbejder vi stadig videre på," siger han.
Jørgen Bardenfleth mener selv, at de store frihedsgrader i Microsoft er med til at gøre udsvinget. Her skal medarbejderne ikke sidde fra 8-16, hvis det ikke giver mening for den enkelte, slår han fast.
"Fundamentalt handler det om, at vi er en virksomhed, hvor vi har et relativt stort ansvar placeret ude hos den enkelte medarbejder. Vi laver nogle rammer, og så har vi en tyrkertro på, at medarbejderne vil gøre det bedst muligt for at løse opgaven," siger han.
"Rigtig mange medarbejdere kan godt lide at få ansvar og muligheden for at løse opgaven, uden at der er nogen, der skal stå og fortælle dem, hvordan den skal løses, og hvornår og hvor længe de skal være på arbejde," siger han.
Og så handler det for mange medarbejdere helt grundlæggende om glæden ved at være ansat i en virksomhed, der har en stor bevågenhed, forklarer direktøren.
"Mange af vores medarbejdere synes også, det er spændende at arbejde i virksomhed, som mange har en holdning til. Og det må man i den grad sige, folk har," griner Jørgen Bardenfleth.
Medarbejderne måles
At medarbejderne får frie rammer til at udfolde sig, betyder imidlertid ikke, at der ikke er et vågent øje på, hvordan den enkelte klarer sig, fortæller Jørgen Bardenfleth. Snarere tværtimod.
Han mener, at medarbejdere, der arbejder i frie rammer, både fortjener og forventer at blive målt på deres præstationer.
"Der er nogle, der har været ude og sige, at danske medarbejdere ikke kan lide at få karakter, men præmissen er forkert. Hvis du arbejder i et meget hierarkisk og stramt system, så synes medarbejderen, det er urimeligt. Men hvis du har en arbejdssituation, hvor medarbejderen selv er bedst til at vide hvor og hvornår opgaverne løses, så bliver jeg nødt til at give en tilbagemelding. Kald det en karakter eller performancemåling," siger Jørgen Bardenfleth.
Sådan kan du svigte medarbejderen
Han mener faktisk, at virksomheden svigter medarbejderen, hvis den ikke giver feedback på vedkommendes arbejdsindsats.
"Hvis jeg ikke gjorde det, så ville medarbejderen sige: ‘Det er egentlig mærkeligt, at Jørgen aldrig fortæller mig, hvordan det går. Han har givet mig frie tøjler, men han giver mig ingen vejledning om, hvordan jeg performer, eller om jeg leverer varen'. Der er der, medarbejdermåling kommer ind i billedet. Man bliver nødt til på en struktureret og hyppig måde at give en tilbagemelding, så medarbejderen ved, hvordan han har klaret sig," siger Jørgen Bardenfleth.
Han mener, at de medarbejdere, der er imod at blive målt på deres præstationer, ofte er dem, der er allerstrammest styret i forvejen.
"Hvis du har meget styrede jobfunktioner, hvor folk ikke kan kigge i den forkerte retning, uden at det bliver noteret, så skal man ikke give karakter. Men når man kører relativt frit under ansvar, så bliver man nødt til det. Man skaber simpelthen frustrerede medarbejdere, hvis man ikke gør det," siger Jørgen Bardenfleth.
Når den usårlige bliver såret
Selvom Microsoft altså for tredje år i træk er kåret som den bedste arbejdsplads i it-branchen, erkender Jørgen Bardenfleth dog også, at alt naturligvis ikke er en dans på roser.
Specielt under nedskæringerne tidligere på året, der var de første i Microsoft Danmarks historie, var det vigtigt at håndtere situationen rigtigt.
"Vi gjorde en del ud af at kommunikere på en god og sober vis, både over for dem, der skulle blive og dem, der skulle rejse," siger han i dag om fyringsrunderne.
"Vi fik positive tilbagemeldinger på håndteringen. Der er jo ingen, der er glade for at blive sagt op, men håndteringen synes folk var professionel. Vi prøver at forklare baggrunden for, hvorfor man foretager nedskæringen, og hvad målet er. Folk er godt klar over, det er halvhårde tider mange steder," siger han.
Og netop de hårde tider betyder da også, at han er særligt opmærksom på, hvordan de danske Microsoft-ansatte føler sig tilpas i øjeblikket.
"Vi diskuterer meget, hvad det er for en arbejdsbyrde, vi lægger på medarbejderne, og hvornår de får mulighed for at lade batterierne op. Det er noget, vi har fornyet fokus på nu. Vi taler mere om det, for at sikre os, at der ikke er nogen, der brænder ud. Det tror jeg er vigtigt i denne tid, hvor nogle måske synes, det går lige lovligt hårdt for sig," siger Microsoft Danmarks administrerende direktør, Jørgen Bardenfleth.