Beklagelserne står i kø, når Tinglysningsretten skal beskrive de seneste to måneders problemer med det nye digitale tinglysningssystem.
"Selvom en overgangsfase var forventet, må vi være ærlige og sige, at det har overrasket hvor store gener, der i denne periode har været for vores brugere. Derfor arbejder vi også på højtryk for at løse de problemer, der fortsat er og opstår," siger retspræsident Søren Sørup Hansen fra Tinglysningsretten i en pressemeddelelse.
"Vi beklager meget overfor vores mange brugere, der bliver bragt i en svær situation. Vi kan dog konstatere, at mange problemer allerede er blevet mindsket eller løst," siger Søren Sørup Hansen.
Tålmodighed nødvendig
På trods af at der bliver arbejdet i døgndrift i den nye Tinglysningsret i Hobro og hos leverandøren CSC, så skal brugerne af det nye system ikke forvente hurtig betjening lige foreløbig.
Ifølge Tinglysningsretten er sagsbehandlingstiden på indskanning af fuldmagter, som skal bruges, hvis borgeren ikke bruger digital signatur, nu nede på fem dage mod tidligere en måned. Samtidig er ventetiden på Tinglysningsrettens telefonhotline halveret, men man skal stadig vente i gennemsnit en halv time, hvis man vil igennem til hotlinen.
Trods indkøringsproblemerne, som først vil være udryddet næste år, så fastholder Tinglysningsretten, at systemet vil kunne indfri de forventninger, der har været til systemet.
"Selvom flere brugere oplever vanskeligheder, bliver størstedelen af de dokumenter, der er blevet tinglyst, tinglyst på én dag. Det er en ringe trøst for de brugere, der oplever problemer, men jeg håber og tror på, at denne gruppe vil blive mindre og mindre i den kommende tid," siger Søren Sørup Hansen.