Det står hårdt til hos den amerikanske tele- og netværksgigant Motorola, som de sidste par har leveret negative regnskaber. Ikke mindst på grund af et faldende salg af mobiltelefoner.
Virksomheden kæmper hårdt med at hænge på i kampen om det globale mobilmarked, og det har fået ledelsen i koncernen til at rejse spørgsmålet: Hvad er vores kerneforretning?
Meget tyder på, at digitalbokse til tv- og netværksudstyr ikke er en del af kerneforretningen. I dag skriver Wall Street Journal, at koncernen undersøger muligheden for at frasælge denne division.
Prisen ligger ifølge avisen i omegnen af 20 til 25 milliarder kroner, og netop netværksmarkedet er et område, som i øjeblikket er inde i en konsolideringsproces. Blandt andet har HP netop købt netværksproducenten 3Com.
Cisco, der er en af de andre store spillere i netværksmarkedet, har også for nylig været associeret med en giganthandel. Det skete, da Cisco forsøgte at købe norske Tandberg.
Motorola på retur
I sin tid var Motorola den første mobilproducent, der sendte en mobiltelefon på markedet. Og i begyndelsen af dette årti havde selskabet også en gigantsucces med mobiltelefonen Razr, der solgte mere end 100 millioner eksemplarer.
Det er dog siden hen gået ned ad bakke, og Razr er aldrig blevet fulgt op af en ny 'blockbuster', og den engang så enorme spiller på mobilscenen er i dag en mindre producent langt efter eksempelvis finske Nokia.
For nylig annoncerede Motorola, at selskabet forsøger at gøre et forsøg på at generobre mobilscenen med satsningen Droid. Det kan meget vel være det sidste skud i bøssen for mobilproducenten, hvis den skal få en fod inden for på det lukrative marked for smartphones.