Artikel top billede

Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Få de specialiserede løsninger op i skyen

Klumme: Det er ikke tilstrækkeligt at kunne producere og levere verdens billigste it-infrastruktur. Det, kunden vil betale for, er it-understøttelse af et meget konkret forretningsmæssigt problem.

Hvad skal virksomheder med en leveranceform, der i sin reneste form tilbyder en fuldstændig standardiseret ydelse uden nogen form for kvalitetsgaranti?

Vi taler som så ofte før om Cloud Services, og det er billigt, ofte meget billigt, men kan vi virkelig tillade os at løbe risikoen for at miste data eller adgang, uden at det har nogen som helst konsekvens for leverandøren, fordi han har fraskrevet sig ansvaret med små bogstaver to tredjedele inde i leveringsbetingelserne?

Det kan være fint nok, når vi taler om den gratis, private gmail-konto, men allerede når vi ser på privat storage af feriebilleder begynder det at blive en utilstrækkelig garanti. Det kan ganske enkelt blive for billigt, for meget laveste fællesnævner.

Der sker bare noget med os mennesker, når vi får tilbudt noget næsten gratis: Den indre skotte (eller bare jyde) får overtaget, og vi kaster kvalitetskravet til side i jagten på rabat. Udsalgsfeberen rammer, og vi kommer næsten med sikkerhed hjem med noget, vi ellers aldrig ville have købt.

Så galt behøver det selvfølgelig ikke at gå. Vi kan tillade os at forvente, at udbydere (det kan være Google, Amazon, Microsoft eller andre vi primært kender som softwareudbydere i dag) af globale ydelser rettet mod virksomheder forstår, at datatab er helt og aldeles no-go. Uanset hvor billig en ydelse er, skal udbyderen turde stå inde for kvaliteten.

Læg alligevel mærke til, at jeg kalder det "ydelse" og ikke "service". For service handler blandt andet om at turde stå inde for, at kunden får den ydelse, han med rette forventer. Nogen - i brugervirksomheden eller måske snarere hos en betroet leverandør - skal tage det ansvar på sig, at garantere en service med ensartet kvalitet, der lever op til kundens krav og behov. Sådan et ansvar er selvfølgelig ikke gratis, uanset om man udfører opgaven selv eller overlader til en leverandør, men til gengæld kan det være alle pengene værd.

Der er imidlertid en anden og mindst lige så interessant vinkel på cloud services, der rækker ud over "laveste fællesnævner"-løsningerne, der adresserer markedet for infrastruktur, og retter sig mod den nederste del af it-fødekæden. De globale it-ressourcer i skyen kan nemlig også bruges til at løse opgaver, der ligger meget tættere på de forretningsproblemer it, i bund og grund skal understøtte.

Udviklingsplatform udbudt som service, også kaldet Platform-as-a-Service eller PaaS (jo, det var det, IT Factory allerede "solgte" i stor stil for flere år siden, men nu findes det faktisk), giver mulighed for at bygge langt mindre, rentable specialbyggede løsninger, der kan stå på skuldrene af vores gigantiske standard kerneapplikationer.

Det betyder, at det stadig vil kunne betale sig at bygge it-løsninger, der er fuldstændigt skræddersyede - et marked der ellers de seneste mange år har været for konstant nedadgående, presset af de stadigt større standardløsninger.

En anden måde, vi kommer til at se Cloud Services løse problemer tæt på forretningen, er gennem højt specialiserede løsninger på meget snævre problemer.

"Mikrovertikalisering" er tendensen, hvor man kan finde et marked for små standardløsninger inden for helt små nicher, der med et lokalt fokus ville være for små at udvikle løsninger til. Hvorfor findes der f.eks. ikke en standardløsning til styring af tobakstilskud i forbindelse med apanageudbetaling til statsoverhoveder? Ideen er hermed givet videre ...

PaaS-løsninger og de mikrovertikale services har det til fælles, at de stiller ekstremt høje krav til forretningsforståelsen hos leverandøren. Det er ikke tilstrækkeligt at kunne producere og levere verdens billigste it-infrastruktur, for det, kunden vil betale for, er it-understøttelse af et meget konkret forretningsmæssigt problem.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer