Artikel top billede

Foto: Domstol.dk (Foto: Domstol.dk)

Tinglysningssystem sender 700 sager ud i den blå luft

Endnu en fejl betød, at 700 tinglysningsdokumenter forsvandt ud i det blå, mens 18.000 blev reddet i sidste sekund. Systemet er så fyldt med fejl, at vi har mistet tilliden, siger Danske Advokater.

Det har været en hård start for det system, der skal tage hånd om de digitale tinglysninger i Danmark.

Nu er systemet igen blevet ramt af uheld.

En opdateringsfejl i det helt nye system, der skal håndterer den digitale sagsbehandling i forbindelse med tinglysning, var skyld i, at 700 kladder til tinglysning, som var udarbejdet af advokater i hele Danmark, forsvandt ud i det blå. Det skriver epn.dk

Andre 18.000 kladder til tinglysninger var ligeledes på vej i samme retning, men blev reddet i sidst øjeblik.

Dokumenterne forsvandt, ifølge Domstolsstyrelsen, da firmaet CSC, der står bag løsningen, ville opdatere systemet med 350 fejlrettelser.

CSC oplyser, at de arbejder på at finde ud af hvad, der er sket.

It-løsningen, som blandt andet bruges til at tinglyse ejendomshandler og ægtepagter, blev sendt i luften 8. september efter langt over et års forsinkelse.

Det var eller meningen, at skiftet fra papirdokumenter til digital sagsbehandling skulle gøre tinglysningsarbejdet nemmere. Den drøm ser dog ud til at være et godt stykke fra at gå i opfyldelse.

Advokater: Vi har mistet tilliden
De forsvundne kladder får nu brancheorganisationen Danske Advokater op af stolen. Her er man ved at miste tålmodigheden.

Det er blandt andet advokaterne, der skal rapportere til systemet, der administreres af Domstolsstyrelsen.

"Antallet af fejl ved det nye system har nu været så utallige, at vi ikke mere tror på forsikringerne om, at den digitale tinglysning vil fungere upåklageligt fra årsskiftet," siger Allan Ohms, der er medlem af bestyrelsen for Danske Advokater, til epn.dk.

Og han fortsætter:

"Vi konstaterer stadig flere fejl, og kronen på værket var, da i hundredvis af vores kladder forsvandt. Dermed forsvandt også de sidste rester af vores tillid. De mange kladder repræsenterer mange timers arbejde med et uprøvet system."

Ud over fejl, har de Danske Advokater klaget over brugerfladen i systemet, der ifølge brancheorganisationen er meget besværlig at håndtere.

Det bliver bedre

Domstolsstyrelsen er opmærksom på, at introduktionen af it-systemet ikke er forløbet helt efter bogen.

Styrelsen erkender, at de 350 fejlrettelser har været problematiske, men at det bliver bedre.

"Jeg forstår godt, at folk bliver frustrerede over det skete. Men når det er sagt, har vi i samme omgang løst en lang række problemer i systemet, der nu vil gøre hverdagen lettere for de mange brugere," fortæller direktør i Domstolsstyrelsen, Adam Wolf, til epn.dk.

Adam Wolf beretter desuden, at arbejdet med at genskabe de 700 forsvundne kladder, er i fuld gang.

På trods af optimismen har utilfredsheden med systemet også været stor hos Domstolsstyrelsen, der blandt andet har tilbageholdt betalinger til CSC.

Den digitale tinglysning har kostet skatteyderne mere end en halv milliard kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere