ComputerViews: Motorola DynaTac. Det hed verdens første mobiltelefon, der røg på markedet.
Dengang satte Motorola standarden for, hvad en mobiltelefon var.
Siden har Motorola holdt sig i toppen som en af verdens førende mobilproducenter, men i de senere år er det gået den forkerte vej. Og desværre for Motorola med alt for hurtige skridt.
Den seneste salgssucces hos Motorola var mobiltelefonen Razr, som med sit smalle design appellerede til mobilbrugernee. Den blev solgt i over 100 millioner eksemplarer. Men det var helt tilbage til 2004, at den blev lanceret.
Ingen andre Motorola-telefoner har siden appelleret til mobilkunderne i samme grad. Faktisk har det stået så slemt til, at virksomhedens egen topchef, Sanjay Jha, på et tidspunkt sagde, at hans kone ikke ville have en Motorola-mobil, fordi den var for besværlig at bruge.
Smartphones rykker
Siden lanceringen af Razr er der sket et skred i mobilmarkedet. De traditionelle mobiltelefoner er på retur, mens kunderne i stadig højere grad efterspørger smartphones. Markedet er specielt attraktivt, fordi det er i vækst, og avancerne per solgt enhed er højere end hos de traditionelle mobiler.
Det marked vil Motorola nu forsøge få en bid af med lanceringen af smartphonen Droid. Og det skal også være nu, for den amerikanske mobilproducent kører med dundrende underskud.
Mobilproducenterne Nokia, Research in Motion, Apple og HTC er allerede kørt af sted med smartphone-lokomotivet, og spørgsmålet er, om Motorola nu kan få en pladsbillet i sidste time.
Hvis ikke ligner det en kedelig afslutning på det mobileventyr, som Motorola selv skød i gang i 1980'erne. Et eventyr, som i de senere år har marginaliseret mobilproducentens position på det globale mobilmarked.
En epoke slutter?
Kun 4,7 procent af verdens solgte mobiltelefoner var ifølge IDC behæftet med et Motorola-logo i årets tredje kvartal. Det er markant dårligere end et år tidligere, hvor otte af hver hundrede solgte mobiltelefoner kom fra Motorola.
Selskaberne Nokia, Samsung og LG lægger alle pæn afstand til Motorola, men også Sony Ericsson sælger flere mobiltelefoner end den amerikanske producent på det samlede mobilmarked.
Derfor er det nu sidste udkald for Motorola, hvis selskabet igen skal gøre sig som en stærk spiller på mobilmarkedet. Flopper Droid, kan det meget vel også betyde farvel og tak til en epoke med Motorola som en betydningsfuld spiller på mobilmarkedet.
Spændende bliver det i hvert fald at følge, hvordan forbrugerne tager imod Droid-telefonen fra Motorola.