Er du også træt af pinlige billeder fra fortiden, der bliver ved med at dukke op på forsiden af Google? Nu går Google selv ud og vejleder almindelige brugere i, hvordan de kan undgå, at den næste jobsamtale skal handle om dine tidligere udskejelser.
På Googles officielle blog fortæller Susan Moskwa, trendanalytiker i Google, hvordan hun for et par år siden glædede sig til at blive gift. Ikke mindst fordi at hun derved kunne overtage sin kommende mands efternavn, og folk ikke længere ville kunne finde et latterligt billede af hende på første side, når de søgte hende på Google.
Efter at have arbejdet et par år hos Google har Susan Moskwa fundet ud af, at hun ikke behøver at skifte navn for at få bedre søgeresultater.
"Det første skridt i reputation management er at være på forkant med tingene: Tænk dig om, før du lægger dine personlige data online," skriver Susan Moskwa på Googles officielle blog.
Googles gode råd
I første omgang anbefaler Google, at dets brugere går til kilden, hvis de vil have fjernet et stødende billede eller tekst.
"I stedet for at kontakte Google med det samme, er det vigtigt at få det (uønskede materiale, red.) fjernet fra siden, hvor det bliver udgivet. Google ejer ikke internettet. Virksomhedens søgeresultater reflekterer kun, hvad der er på nettet," skriver Susan Moskwa.
Hvis brugerne ikke kan overtale hjemmesidens ejer til at fjerne det uønskede materiale, anbefaler Google, at brugeren publicerer brugbart, positivt indhold, der så kan overdøve det uønskede materiale.
"Hvis du kan få materiale, som du vil have andre til se, ud til folk, kan du være med til at minimere den skade, som negativt eller krænkende indhold kan have for dit omdømme," skriver Susan Moskwa.
Et af de råd, som Google giver, er, at brugeren kan oprette en Google-profil. Det betyder, at ens Google-profil kommer længere op i søgeresultaterne, når folk søger på ens navn.
Søgemaskineoptimering eller ej
Det, som Google altså opfordrer til, er en form for søgemaskineoptimering hos dets brugere. Det er der ikke noget nyt i. En af de simple parametre for at ligge højt oppe på Googles søgeresultater er at have mange henvisninger fra andre sider. Derfor er der udviklet en hel industri bag søgemaskineoptimering.
Hidtil har Google ment, at søgemaskineoptimering har været amoralsk, men noget tyder altså på, at der er en stigende erkendelse i Google om den magt, firmaet har i forhold til den måde, dets søgeresultater vises på.