Hvor stærk er Bing - Microsofts nye Google-våben?
Microsofts drømmemål - Yahoos selvmål?
Computerworld News Service: Trods de mange marketingspenge, Microsoft har lagt i Bing, har den nye søgemaskine ikke haft megen succes hos brugerne i september, hvor Google i stedet øgede sin dominans, lyder det fra analyseselskabet ComScore..
Bings andel af de amerikanske søgninger steg en smule fra 9,3 procent i august til 9,4 procent i sidste måned, mens Google, der troner urørligt på førstepladsen, øgede sin andel fra 64,6 procent til 64,9 procent.
Yahoo oplevede et lille fald, da selskabet andel af søgninger faldt med et halvt procentpoint til 18,8 procent. Yahoo er dermed det næststørste søgeselskab på det amerikanske marked.
De amerikanske surfere gennemførte i alt 13,8 milliarder søgninger i september, hvilket er en procent mindre end i august.
Siden lanceringen af Bing i slutningen af maj har eksperter holdt nøje øje med, hvor godt Microsoft ville klare sig på et marked, som selskabet ikke tidligere haft så meget succes som håbet med.
Bing har da også øget Microsofts markedsandele, som stod på 8,4 procent i juni, men ikke radikalt, og særligt ikke når man tænker på, at Microsoft angiveligt skulle have brugt godt 513 millioner alene i reklamekroner på projektet.
Konsensus blandt eksperterne er, at selv om Bing er bedre end sin Live Search-forgænger, så har den ikke noget revolutionerende at byde på i forhold til innovative søgeteknologier.
Bing vil uden tvivl få en stor, om end kunstig, fremgang, når og hvis den søgeaftale, som Microsoft indgik med Yahoo i juni, bliver godkendt. Men selv hvis man opnår tilladelse, så kan aftalen tage op mod et år at gennemføre fuldstændig, siger virksomhederne.
Ifølge 52439]aftalen skal Yahoo droppe sin back end-infrastruktur og i stedet benytte Bing til hjemmeside-crawling og indeksering. Den 10 år lange aftale vil desuden medføre, at Yahoo skal sælge store, søge-baserede reklamer på vegne af begge virksomheder, mens Microsoft skal håndtere tekst-baserede pay-per-click reklamer.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen