Artikel top billede

Arla er berørt af nattens kollaps, men det rammer ikke kunderne, lyder meldingen fra fødevarevirksomheden.

IBM-nedbrud rammer danske gigant-kunder

Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de storkunder, der i nat blev berørt af IBM's strømsvigt i et datacenter.

Her til morgen har flere danskere måske bemærket, at deres Dankort ikke virkede. Det er et af symptomerne på det strømsvigt, der ramte IBM Danmarks datacenter i Brøndby kort før midnat.

Det er dog ikke kun betalingsvirksomheden PBS, der blev ramt af nedbruddet hos IBM.

Virksomheder som Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de berørte storkunder hos IBM.

Arla har mærket til problemerne, men de var ikke omfattende, lyder det fra fødevarevirksomheden.

"Vi er i den her omgang kun blevet ramt på de interne linjer. Heldigvis har nedbruddet ikke betydet noget for vores kundeleveringer," siger Arlas pressechef, Theis Brøgger.

Arla var sidste år en af de virksomheder, der blev ramt af IBM's omfattende nedbrud 9. april. Dengang endte flere butikker uden mælk på hylderne, fordi Arla ikke kunne modtage ordrer.

"Det er jo desværre ikke første gang inden for den seneste tid, at vi har oplevet sådan nogle nedbrud," tilføjer Theis Brøgger.

Dansk Supermarked: Det forsinker os
Den største detailkoncern herhjemme er Dansk Supermarked, der omfatter supermarkeder som Bilka, Føtex og Netto. Koncernens it-afdeling har mærket nattens nedbrud hos IBM, men det er tvivlsomt, at det får nogen reel betydning for forretningen.

"Det, der kan betyde noget, er leverancerne til butikkerne i morgen, men vi forventer, at vi får leveret som planlagt," siger it-direktør Allan Jensen fra Dansk Supermarked.

Han har brugt den første del af formiddagen til at sikre, at alle systemer igen kører, som de skal.

"Der er nogle systemer, der ikke har kørt i nat, men vi har en backup-procedure, som er sat i værk fra morgenstunden. Vores vurdering her for en time siden (cirka klokken ni, red.) var, at vi når det, vi skal, her i formiddag. Vi bliver måske forsinkede på nogle områder, men det bør ikke få nogen væsentlig betydning," siger Allan Jensen.

Har lige fejret og jublet

Allan Jensen fortæller til Computerworld, at it-afdelingen netop lige har fejret, at det er over halvandet år siden sidst, der har været et nedbrud. Dengang var det 9. april-nedbruddet, der forårsagede problemer.

Her til formiddag, da Computerworld talte med Allan Jensen, var han endnu ikke klar over, hvad der specifikt var skyld i problemet.

"Man kan ikke acceptere sådan noget særlig ofte. Vi har koncentreret os om lige at sikre, at vores backup-procedure er kommet op at køre og vores flow omkring der, så jeg har ikke nået at få en dybere udredning af, hvad der præcist er sket," forklarer han.

Han ønsker ikke at kommentere, om det bør få konsekvenser, at nedbruddet fandt sted.

"Vi vil have et overblik over, hvad der reelt er sket, og så tager vi en dialog med IBM, om der er nogle ting, der er overtrådt i forhold til den aftale, vi har, eller om det ligger uden for det," fortæller Allan Jensen.

A.P. Møller - Mærsk: Minimal betydning
Danmarks største virksomhed, A. P. Møller - Mærsk, er også blandt storkunderne hos IBM. Selskabets it-afdeling oplyser til Computerworld, at den stort set ikke har mærket noget trods nedbruddet i Brøndby.

Desuden oplyser it-afdelingen videre, at strømafbrydelsen hos IBM's datacenter ikke får betydning for selskabets forretningsdrift, og at IBM har håndteret sagen efter de aftaler, som firmaerne har indgået.

Indholdet af aftalen er blandt andet, at IBM skal informere kunderne om nedbrud inden for en time, og det er sket, lyder det fra A. P. Møller - Mærsk.

Dankort kører normalt

Den virksomhed, der muligvis blev hårdest ramt, er PBS, der håndterer de danske betalinger med kreditkort. Det var i en periode ikke muligt at bruge Dankortet.

"Som følge af strømnedbrud hos IBM omkring midnat blev alle indkomne kortbetalinger afvist indtil ca. kl. 01.30. Driftsforstyrrelserne påvirker også, at clearingsleverancerne bliver forsinket," skriver PBS.

Dankortet skulle dog fungere normalt nu, mens udenlandske kreditkort stadig volder problemer.

"Omkring kl. 09.00 afvikler vi igen Dankort-transaktioner på normal vis. Der kan fortsat være problemer med at anvende internationale betalingskort - vi arbejder intenst på at løse de sidste tekniske udfordringer," lyder det videre fra PBS.

IBM har tidligere i dag over for Computerworld understreget, at nattens nedbrud langt fra er så omfattende som kollapset 9. april sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere