9. april er i Danmark mest kendt for tyskernes besættelse i 1940, men i den danske it-verden er datoen også kendt for IBM's sorte dag sidste år.
Dengang gik it-firmaets datacentre ned, og det ramte blandt andre storkunder som A.P. Møller - Mærsk, Carlsberg og Arla.
I nat oplevede IBM igen et nedbrud.
Det er dog langt fra så alvorligt som nedbruddet 9. april sidste år, lyder det fra it-firmaet.
"Den her situation er en ganske anden end den, vi havde i april 2008," siger kommunikations-konsulent Louise Blichert-Toft fra IBM Danmark.
Fejlen indtraf kort før midnat.
"Cirka 23.30 i går oplevede vi en strømafbrydelse i det datacenter, vi har liggende i Brøndby. Det medførte en række problemstillinger, som blandt andet ramte Dankortet. Vi har så mobiliseret et team af tekniske specialister, som kan adressere det," fortæller Louise Blichert-Toft.
IBM: Altid kritisk
Louise Blichert-Toft oplyser, at IBM har indkaldt folk fra ind- og udland til at finde årsagen til kollapset.
Det har blandt andet medført, at en reservestab af eksperter er blevet hentet ind.
"Det er altid kritisk, når vi har nogle situationer, og der gør vi selvfølgelig alt for at få det løst i en fart. Det her er noget, som vi tager alvorligt, og det er også derfor, vi sætter så meget kapacitet ind på at få det løst så hurtigt som overhovedet muligt," siger Louise Blichert-Toft.
Hun fortæller videre, at stort set alle systemer var oppe igen omkring klokken ni her til morgen.
Louise Blichert-Toft vil ikke fortælle, hvad IBM vil sige til sine kunder, der er ramt af problemet.
"Vi er jo i en tæt dialog med vores kunder, og den dialog har vi løbende med dem. Men ikke gennem pressen," fortæller hun.
IBM havde sidste år en række uheldige sager, hvor nedbruddet 9. april var den mest omtalte. Andre sager omfattede blandt andet en fyring af IBM som leverandør af nye it-systemer til Skat.