Indhold
Med GoForce 3D 4500 har Nvidia leveret det, som firmaet selv kalder verdens kraftigste grafikprocessor til håndholdte enheder. Og at dømme ud fra specifikationerne, er de flotte ord ikke helt ved siden af.
GoForce 3D 4500 er specielt designet til håndholdte enheder som lommecomputere og avancerede mobiltelefoner, og det er den første af den type grafikchips med en programmérbar pixelshader, som vi kender det fra nyere grafikkort til pc'er.
Det kommer til at betyde langt mere avanceret 3D-grafik på de små enheder, og grafikken kommer til at ligge meget tæt på den 3D-grafik, man så i spil til pc'er for tre-fire år siden. På Nvidias websted kan man finde billeder fra en række spil samt demoer, der er blevet fremstillet for at demonstrere teknologien.
Samtidig har GoForce 3D 3500 indbygget en geometri-del, som alene tager sig af at accelere selve opbygningen af 3D-scenen, og derved spare den håndholdte enheds processor for den opgave. Der er dog ikke tale om en decideret vertex-shader, som vi kender det fra grafikkort, da den ikke kan programmeres.
Chippen understøtter internt op til 40 bit farver, men når grafikken skal sendes til skærmen, bliver det kun til 16 bit.
Skærmen kan være op til 640 x 480 pixels, og chippen understøtter op til to LCD-skærme af gangen.
GoForce 3D 4500 kan desuden klare MPEG4-dekodning, og den kan afspille film med op til 30 billeder i sekundet.
Da chippen er rettet mod spilmarkedet, har Nvidia naturligvis sørget for, at den understøtter både OpenGL ES og Direct3Dm API'erne.
Nvidia har allerede sendt de første chips ud af døren, og den første enhed med GoForce 3D 4500 bliver Tiger Telematics håndholdte spillekonsol Gizmondo, som bliver lanceret i England i slutningen af oktober. Det er endnu ikke afgjort, om vi også kommer til at se konsollen i Danmark.