IBM øjner potentiale i erhvervslivets behov for webbaserede mail-løsninger og lancerer en webmail-løsning, der har som klar målsætning at udfordre især Googles Gmail og Microsofts webmail, Live.
IBM-løsningen hedder LotusLive iNotes. Det er et webmail-system, der har tilhørende kalender og adressebog, men hvor en del af de mere avancerede Notes-muligheder er fjernet.
IBM fortæller, at det nye system bygger på teknologi, som er opkøbt i Hong Kong-selskabet Outblaze.
LotusLive er IBM's svar på de sociale tjenester, som andre softwarefirmaer udbyder. Blandt andet er der i systemet foruden webmail inkluderet online chat og fildeling.
I USA kommer webmail-løsningen til at koste tre dollar om måneden for en enkel bruger. Det betyder, at danskerne skal betale 256 kroner om året for en e-post-konto hos IBM.
Penge er ikke noget problem
At e-post-tjenesten kommer til at koste penge, har ikke den store betydning for erhvervslivet, mener Brian Troelsen, analytiker i IDC.
"IBM er ikke nogen ubetydelig spiller på dette marked. Der skal nok lidt til for at slå Google og Microsoft af tronen, men jeg tror ikke, at prisen kommer til at være et issue," fortæller Brian Troelsen.
"Mange virksomheder kan se en værdi i, at man eksempelvis kan integrere webmail-løsninger i en unified communications-løsning," siger Brian Troelsen.
Garanterer oppetid - og kompensation
Hos IBM mener man ikke, at det nye produkt helt kan sammenlignes med de gratis-tjenester, som Gmail og Hotmail er.
For de penge får man ifølge IBM et system, der er oppe 99,9 procent af tiden. Det garanterer Anders Sabra, teknisk salgsansvarlig for LotusLive i Norden.
"Vi har en SLA (service level agreement, red.), der siger, at vi skal være oppe 99,9 procent af tiden. Vi er finansielt bundet af den aftale, hvilket betyder, at vi selvfølgelig vil betale en procentdel tilbage til kunden, hvis denne aftale ikke overholdes," fortæller Anders Sabra.
Flere cloud-baseret løsninger på vej fra IBM
Den nye løsning fra IBM er blot et af de mange tiltag, som de helt store teknologivirksomheder kaster sig ud i.
Anders Sabra vil dog ikke ud med, hvilke andre initiativer, IBM i fremtiden vil levere som en cloud-løsning, men fremhæver de eksisterende værktøjer som LotusLive tilbyder.
I den seneste tid har der været fokus på it-servicemarkedet, hvor flere af de store spillere i de seneste par uger har foretaget opkøb. Dell lancerer til december en udvidet it-servicepalette til danske erhvervskunder, hvor blandt andet også webmail indgår. HP har satset på printer-løsninger, og det samme gør Xerox.
En nylig rapport fra Copenhagen Business School viste, at Danmark har et urealiseret eksportpotentiale i it-servicesektoren.