Computerworld News Service: Søgsmålet, der blev indgivet til retten i august sidste år, beskyldte Facebook og virksomhedens Beacon-affilierede såsom Blockbuster og Overstock.com for at bryde en række amerikanske love heriblandt Electronic Communications Privacy Act, Video Privacy Protection Act, California Consumer Legal Remedies Act og California Computer Crime Law.
Det foreslåede forlig, der blev offentliggjort sent fredag, kræver ikke kun, at Facebook slår Beacon fra, men også at virksomheden økonomisk støtter en uafhængig fond til fremme af privacy og sikkerhed på nettet. Fondens penge skal komme fra en forligsbetaling på 48,2 millioner kroner (9,5 millioner dollars).
"Vi lærte en hel del af oplevelsen med Beacon. For det første blev det understreget, hvor afgørende vigtigt det er at give brugerne omfattende kontrol over, hvordan information deles. Vi lærte også, hvordan vi effektivt kommunikerer ændringer af brugeroplevelsen," udtaler Barry Schnitt, som er Facebooks director of policy communications.
Facebook ser frem til stiftelsen af fonden, som virksomheden forventer, vil samarbejde med eksisterende sikkerheds- og privacy-organisationer, siger Schnitt.
Forligsaftalen skal stadig godkendes af San Jose-divisionen af den amerikanske distriktsdomstol for Californiens nordlige distrikt, hvor søgsmålet blev indgivet.
Lusket og anmassende
Beacon blev lanceret under stor ståhej i november 2007 men udviklede sig hurtigt til et af Facebooks værste mareridt. Det var meningen, at den skulle være et centralt element i Facebooks strategi med "sociale reklamer". Beacon var designet til at melde tilbage til en brugers venner på Facebook, hvad denne bruger foretog sig på deltagende websites.
Ideen var, at disse notifikationer ville fungere som en ny form for "social" reklame, da de i praksis ville betyde, at man som Facebook-bruger offentligt støttede det ene eller det andet produkt i reklamer, som ens Facebook-venner fik.
Men Facebooks brugere syntes, at Beacon var svær at forstå samt lusket og anmassende. Mange var forfærdede over at finde ud af, at deres Facebook-venner blev informerede om handlinger såsom køb af produkter, som de foretog sig på andre websites.
Sikkerhedseksperter og privacy-fortalere sluttede sig hurtigt til koret af kritikere. Selvom Facebook ændrede Beacon adskillige gange, blev det aldrig et hit og er sygnet hen i ubemærkethed.
På trods af Beacons fiasko hævder Facebooks chefer regelmæssigt, at den private virksomheds reklame-forretning er solid og i vækst. Udover at tilbyde traditionelle internetreklamer såsom bannere og pay-per-click-annoncer har Facebook fortsat udviklet nye produkter til social markedsføring heriblandt Facebook-sider, som organisationer kan bruge til at promovere varemærker og produkter.
Oversat af Thomas Bøndergaard