Artikel top billede

Facebook slukker for Beacon som del af retsforlig

Facebook har indvilget i at slå det meget udskældte system til reklameannoncering fra for at indgå forlig i et kollektivt såkaldt "class action"-søgsmål.

Computerworld News Service: Søgsmålet, der blev indgivet til retten i august sidste år, beskyldte Facebook og virksomhedens Beacon-affilierede såsom Blockbuster og Overstock.com for at bryde en række amerikanske love heriblandt Electronic Communications Privacy Act, Video Privacy Protection Act, California Consumer Legal Remedies Act og California Computer Crime Law.

Det foreslåede forlig, der blev offentliggjort sent fredag, kræver ikke kun, at Facebook slår Beacon fra, men også at virksomheden økonomisk støtter en uafhængig fond til fremme af privacy og sikkerhed på nettet. Fondens penge skal komme fra en forligsbetaling på 48,2 millioner kroner (9,5 millioner dollars).

"Vi lærte en hel del af oplevelsen med Beacon. For det første blev det understreget, hvor afgørende vigtigt det er at give brugerne omfattende kontrol over, hvordan information deles. Vi lærte også, hvordan vi effektivt kommunikerer ændringer af brugeroplevelsen," udtaler Barry Schnitt, som er Facebooks director of policy communications.

Facebook ser frem til stiftelsen af fonden, som virksomheden forventer, vil samarbejde med eksisterende sikkerheds- og privacy-organisationer, siger Schnitt.

Forligsaftalen skal stadig godkendes af San Jose-divisionen af den amerikanske distriktsdomstol for Californiens nordlige distrikt, hvor søgsmålet blev indgivet.

Lusket og anmassende

Beacon blev lanceret under stor ståhej i november 2007 men udviklede sig hurtigt til et af Facebooks værste mareridt. Det var meningen, at den skulle være et centralt element i Facebooks strategi med "sociale reklamer". Beacon var designet til at melde tilbage til en brugers venner på Facebook, hvad denne bruger foretog sig på deltagende websites.

Ideen var, at disse notifikationer ville fungere som en ny form for "social" reklame, da de i praksis ville betyde, at man som Facebook-bruger offentligt støttede det ene eller det andet produkt i reklamer, som ens Facebook-venner fik.

Men Facebooks brugere syntes, at Beacon var svær at forstå samt lusket og anmassende. Mange var forfærdede over at finde ud af, at deres Facebook-venner blev informerede om handlinger såsom køb af produkter, som de foretog sig på andre websites.

Sikkerhedseksperter og privacy-fortalere sluttede sig hurtigt til koret af kritikere. Selvom Facebook ændrede Beacon adskillige gange, blev det aldrig et hit og er sygnet hen i ubemærkethed.

På trods af Beacons fiasko hævder Facebooks chefer regelmæssigt, at den private virksomheds reklame-forretning er solid og i vækst. Udover at tilbyde traditionelle internetreklamer såsom bannere og pay-per-click-annoncer har Facebook fortsat udviklet nye produkter til social markedsføring heriblandt Facebook-sider, som organisationer kan bruge til at promovere varemærker og produkter.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere