SAP begyndte med produktionslinjer og store industrikoncerner. Nu vil den tyske it-virksomhed have fat i den offentlige sektor - eller nærmere bestemt den del af det offentlige, hvor man arbejder med sagsbehandling og sociale ydelser.
For den tyske gigant har allerede godt fat i forsvarsområdet og til dels økonomiområdet i det offentlige.
SAP leverer løsninger til i alt 26 brancher fordelt på seks hovedområder:
Offentlig sektor
Finans og forsikring
Handel og detail
Service og kommunikation
Forbruger-produkter
Fremstillingsvirksomhed
Men det er sin sag at udvide sin produktportefølje fra at levere systemer til produktionslinjerne i den tyske bilindustri til at levere kernen i et sygedagpengesystem til en dansk kommune. Og frem for alt er det vigtigt for SAP at komme af med et image, der mere signalerer samlebånd end social service.
Ingo Hoffmann er vicedirektør for SAP's offentlig services-område. Han fortæller, at SAP satser markant på en stærkere profil på netop det offentlige it-marked.
"Vi har haft offentlige kunder i mange år. Men der er ikke mange, der ved det," konstaterer Ingo Hoffmann.
Han forklarer, at det i mange år har været adminsitration og økonomi, der har været SAP's fokusområde inden for den offentlige sektor - og både forsvars- og politi-området har også været på SAP's liste over kunder i en årrække.
Faktisk har SAP allerede mere end 1.500 offentlige kunder fordelt på 70 lande.
Men det er ikke nok for den tyske gigant.
"Det er klart, at der sker nogle ting i den offentlige sektor, hvor vi kan se, at kernen ikke er administration, der er vores traditionelles styrke i det offentlige. Det handler om at levere service til borgerne, og derfor har vi valgt at investere i og fokusere på det område," siger Ingo Hoffmann.
Det er baggrunden for samarbejdet med KMD i Danmark.
"Du kan se, at det er de ting, KMD laver. De er allerede på plads i bagbutikken - men de er også aktive i forhold til for eksempel socialområdet," fortæller Ingo Hoffmann.
Fælles mål
Selvom SAP er langt større end KMD og har en omfattende liste af partnere fordelt over hele kloden, er Ingo Hoffmann meget tilfreds med partnerskabet med den danske virksomhed.
"Vi leverer ikke helt ud i marken, så vi er afhængige af, at der er nogen, som kan lave lokal tilpasning. Vi skal have de partnere, og den viden som de har," forklarer Ingo Hoffmann.
Og aftalen med KMD forventes også, at give penge i kassen hos SAP. Dog er vicedirektøren ikke meget for at sætte tal på forventningerne.
"Vi forventer vækst på det her område. Det offentlige er måske fem år bagude generelt, det er et fragmenteret marked og vi ser et behov for at skifte meget ud," siger Ingo Hoffmann.
Han forklarer, at SAP blandt andet forsøger, at skabe bedre grundlag for offentlig service gennem den platform, som udarbejdes sammen med KMD.
Ingo Hoffmann mener, at partnerskabet med KMD er godt for begge parter, for de to virksomheder er ikke i direkte konkurrence, men kan i stedet supplere hinanden.
"Vi laver KMD's viden om til en platform. De får en platform, som er tilpasset deres behov, og vi får deres viden," siger Ingo Hoffmann.