Nyhedsbreve er en rigtig god kilde til mere omsætning. Problemet er bare, at med tiden bliver folk vant til at modtage det, og man risikerer, at de bliver 'blinde' over for det, så de bare ikke ser det længere. Vi kender det også fra os selv.
Du modtager sikkert også nyhedsbreve, som du en gang var glad for, men nu lader ligge i indbakken og efter noget tid sletter. Med tiden kan mere end 50 procent af dine modtagere blive 'blinde', og det er noget skidt.
Hvis du vil aktivere dem igen og holde dem til ilden, så får du lige et trick, som du kan bruge.
Min gode ven Alun Biggart er en dreven e-købmand. Han har haft sin butik Alun.dk en del år efterhånden, og han kan nu leve af den. Samtidig kan han brødføde et par ansatte, og væksten i hans butik er fantastisk. Han delte et af sine effektive tricks med mig, og det vil jeg nu dele med dig.
Han kontakter sine leverandører og spørger, om de ikke har en vare, der er ved at udgå, eller noget andet, han kan få rigtig billigt. Så laver han et specialnyhedsbrev, hvor han forærer varen væk kvit og frit, mod at kunden betaler fragten.
Et af de tilbud, han havde, var, at man kunne få en tube økologisk tandpasta ganske gratis.
Inden for det første døgn reagerede godt 200 kunder på tilbuddet. Ud af dem ville de 90 kun have den gratis tandpasta, mens de resterende 110 også købte andre ting.
På en normal dag har Alun godt 30 ordrer. Den gratis tandpasta gav altså 80 nye gode ordrer og 200 kunder, der havde fået en rigtig god behandling - og det var kun status efter det første døgn.
Så Alun anbefaler varmt, at man finder gode, gratis varer til sine kunder, der kan få dem op af stolen.
Når først de har smidt den gratis vare i kurven og nu skal betale fragten, så vil rigtig mange putte noget ekstra i pakken, og det giver en stor meromsætning de næste dage.
For at det skal virke godt, er det vigtigt, at du laver en ny, spændende overskrift. Så hvis du plejer at have overskriften 'Duftshoppens Nyhedsbrev nummer 23', så lav det om til 'Få din gratis gave i dag'.
Det skal nok få folk op af stolene. Og hvis du plejer at sende dit nyhedsbrev ud i HTML-format med fine billeder og den slags, så prøv at sende det ud som en almindelig mail uden billeder. Hvis du normalt har en formel skriveform, så prøv at skrive det mere personligt, som du ville skrive det til en god ven.
Med andre ord skal du overraske modtageren i sådan en grad, at de læser dit nyhedsbrev, selvom de normalt plejer at arkivere det lodret.
Når de så får et tilbud med noget, der er gratis, så er der en god chance for, at de foretager den første "handel" i din butik - og det er guld værd for dig!
Så sæt strøm til dit nyhedsbrev - det giver meromsætning.
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.