Artikel top billede

Giv varerne væk og scor kassen

Klumme: Det kan være en god forretning at forære en vare gratis til kunderne i din e-butik. Så er der nemlig stor chance for, at de køber noget andet ved siden af.

Nyhedsbreve er en rigtig god kilde til mere omsætning. Problemet er bare, at med tiden bliver folk vant til at modtage det, og man risikerer, at de bliver 'blinde' over for det, så de bare ikke ser det længere. Vi kender det også fra os selv.

Du modtager sikkert også nyhedsbreve, som du en gang var glad for, men nu lader ligge i indbakken og efter noget tid sletter. Med tiden kan mere end 50 procent af dine modtagere blive 'blinde', og det er noget skidt.
Hvis du vil aktivere dem igen og holde dem til ilden, så får du lige et trick, som du kan bruge.

Min gode ven Alun Biggart er en dreven e-købmand. Han har haft sin butik Alun.dk en del år efterhånden, og han kan nu leve af den. Samtidig kan han brødføde et par ansatte, og væksten i hans butik er fantastisk. Han delte et af sine effektive tricks med mig, og det vil jeg nu dele med dig.

Han kontakter sine leverandører og spørger, om de ikke har en vare, der er ved at udgå, eller noget andet, han kan få rigtig billigt. Så laver han et specialnyhedsbrev, hvor han forærer varen væk kvit og frit, mod at kunden betaler fragten.

Et af de tilbud, han havde, var, at man kunne få en tube økologisk tandpasta ganske gratis.

Inden for det første døgn reagerede godt 200 kunder på tilbuddet. Ud af dem ville de 90 kun have den gratis tandpasta, mens de resterende 110 også købte andre ting.

På en normal dag har Alun godt 30 ordrer. Den gratis tandpasta gav altså 80 nye gode ordrer og 200 kunder, der havde fået en rigtig god behandling - og det var kun status efter det første døgn.

Så Alun anbefaler varmt, at man finder gode, gratis varer til sine kunder, der kan få dem op af stolen.

Når først de har smidt den gratis vare i kurven og nu skal betale fragten, så vil rigtig mange putte noget ekstra i pakken, og det giver en stor meromsætning de næste dage.

For at det skal virke godt, er det vigtigt, at du laver en ny, spændende overskrift. Så hvis du plejer at have overskriften 'Duftshoppens Nyhedsbrev nummer 23', så lav det om til 'Få din gratis gave i dag'.

Det skal nok få folk op af stolene. Og hvis du plejer at sende dit nyhedsbrev ud i HTML-format med fine billeder og den slags, så prøv at sende det ud som en almindelig mail uden billeder. Hvis du normalt har en formel skriveform, så prøv at skrive det mere personligt, som du ville skrive det til en god ven.

Med andre ord skal du overraske modtageren i sådan en grad, at de læser dit nyhedsbrev, selvom de normalt plejer at arkivere det lodret.

Når de så får et tilbud med noget, der er gratis, så er der en god chance for, at de foretager den første "handel" i din butik - og det er guld værd for dig!

Så sæt strøm til dit nyhedsbrev - det giver meromsætning.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere