Computerworld News Service: Det globale salg af mobiltelefoner med Wi-Fi forventes at fordobles mellem 2009 og 2011, i det mindste delvist på grund af fremkomsten af en hær af smartphones med Wi-Fi, mener en analytiker hos ABI Research.
Analytiker Michael Morgan forventer, at der i 2011 vil blive solgt 300 millioner mobiler med Wi-Fi, hvilket vil være en stigning fra de omkring 144 millioner, der forventes at blive solgt i år.
Af smartphones med Wi-Fi kan nævnes Apples iPhone og andre populære produkter. Morgan bemærker, at antallet af solgte smartphones forventes at vokse med omkring 20 procent hvert år de næste adskillige år, og han vurderer, at hele 90 procent vil have Wi-Fi i 2014.
"En fordobling af håndsæt med Wi-Fi på to år er helt vanvittigt meget. "Wi-Fi er blevet et 'must' præcis, ligesom Bluetooth blev det," tilføjer Michael Morgan.
En del af værdien ved at have Wi-Fi i sin mobil i dag er, at antallet af hotspots på caféer og andre steder eksploderer, mens flere og flere hjem og endda fly får det installeret, bemærker han. Otte amerikanske flyselskaber tilbyder nu internetadgang over Wi-Fi på flere end 500 flyruter, hvilket er et tal, der forventes at stige til flyselskabers samlede flåder om to år.
Verizon Wireless følger AT&T's eksempel og har for nylig opsat 30.000 Boingo-hotspots til over ni millioner af virksomhedens beboelseskunder.
Ifølge Morgan er Verizon ved at "varme Wi-Fi op" og kan forventes at understøtte flere smartphones og andre håndsæt med Wi-Fi. Selv AT&T var først skeptisk overfor Wi-Fi og frygtede, at teknologien ville stjæle trafik fra virksomhedens normale mobilnetværk, fortæller Morgan. Men AT&T "blev kastet ud i det af iPhonen," efter den først så dagens lys for to år siden, tilføjer han.
Oversat af Thomas Bøndergaard