Trods en konkurs midt i finanskrisen har søgemaskineselskabet Surfray efter eget udsagn formået at vende de sorte skyer til en lille solstrålehistorie.
"Surfray er en helt ny virksomhed, hvor vi har ansat flere medarbejdere og også er vokset på kundesiden," siger selskabets nye direktør Søren Pallesen, der satte sig i direktørstolen i juni.
Søgemaskineselskabet Surfray røg ellers i marts ud i et stormvejr, som tidligere direktør Martin Veise ikke formåede at komme i ly for. Selskabet gik konkurs og direktør Martin Veise forlod selskabet i en byge af beskyldninger om inkompetence og dårlig ledelse.
Konkursboet efter Surfray inklusive alle søgeprodukterne blev siden solgt for et ukendt millionbeløb, og der er seks måneder senere kommet nye folk til i topledelsen.
Vokser i udlandet
Selv om Surfray ikke kan dokumentere fremgangen med et regnskab, fortæller direktør Søren Pallensen, at han forventer et overskud i år.
Opskriften på den formodede fremgang har været at øge mandskabet fra 15 til 20 medarbejdere, hvor de nyansatte er teknisk personale, holde omkostningerne nede samt indgå aftaler med indirekte distributører, der kan sælge Surfrays MondoSearch- og Ontolica-produkter i lokalområder i hele verden.
Søren Pallesen så for alvor potentialet i verdensmarkedet, da selskabet skulle sende breve og meddele sine mere end 1.000 kunder om den nye situation hos Surfray i foråret.
Da frankeringsmaskinen sammen med kopimaskiner og andet kontorudstyr var blevet hentet af leasingfirmaer, måtte han selv trave ned på posthuset og sortere brevene i diverse destinationer.
Kunder i en lang række lande
Efter en times tid havde han 34 bunker til de 34 lande, hvor Surfray har kunder og søger at kapre flere af de indirekte distributører.
"I løbet af de seneste seks måneder har vi øget kundeantallet med 75 nye kunder," forklarer Søren Pallesen til Computerworld, mens han fortæller, at danske klienter som Tivoli og Falck er blevet i folden.
"Vi har gode og solide produkter, som folk kan forstå og bruge for at effektivere deres forretning. Og så betaler vi regningerne til tiden nu," lyder Søren Pallesens egen forklaring på, at der i dag stadig findes et selskab, der hedder Surfray.
"Kæmpe potentiale"
Flere søgemaskine-eksperter har tidligere over for Computerworld bedyret, at Surfray har et uforløst milliardpotentiale, og de vurderinger er direktør Søren Pallesen da heller ikke blind for.
"Vi har nok det mest uudviklede potentiale i dansk softwarehistorie, men nu handler det om at holde næsen i sporet og omkostningerne nede for at kunne indfri forventningerne," siger Søren Pallesen.
Surfray har sin nye version af Ontolica-søgemaskinen til blandt andet intranets på bedding i løbet af et par uger, mens der kommer en ny version af MondoSearch inden for tre måneder. Endnu har Surfray ikke hevet søgeproduktet Speed of Mind, som blev købt i 2006, frem fra glemmebogen.
Ved årsskiftet kommer regnskabet, og der forventer Søren Pallesen sorte tal mindre end et år efter, at Surfray gik konkurs.