Indtil nu har det typisk været andre virksomheder, der har investeret i Facebook. Tidligere har både Microsoft og kinesiske milliardærer punget ud for Mark Zuckerbergs Facebook. Men i går var Facebook selv ude med den store pengepung, som de blandt andet har fået fyldt efter, at den russiske investeringsgruppe Digital Sky Technologies med finansmanden Yuri Milner i spidsen i maj købte sig til knap to procent af Facebooks aktekapital.
Mark Zuckerbergs mål var FriendFeed. På FriendFeed kan brugerne dele videoer, billeder og andet indhold fra nettet med deres venner i realtid. Flere analytikere ser det som en krigserklæring mod Google og Twitter.
"Med dette opkøb skyder Facebook ikke kun mod Twitter, men også mod Google. Dette er et advarselsskud mod de to firmaer," siger Ben Parr, redaktør på Mashable til britiske BBC.
Realtidssøgning er der penge i
Værdien i FriendFeed ligger i muligheden for at kunne søge i realtid. For mens Google i øjeblikket dominerer klassiske søgninger, er FriendFeed fremtidens svar på realtidssøgning på nettet.
Når en person søger på Google, kan vedkommende kun finde sider, der allerede er kategoriseret af en Google bot. FriendFeed samler derimod opdateringer fra blogs, RSS-feeds, Twitter, Facebook, Picasa og over 50 andre populære tjenester, herunder også tjenester fra Google, og viser det til brugeren i realtid.
"Google er kongen over regulær søgning, mens FriendFeed er kongen over realtidssøgning. Dette opkøb gør den kommende kamp meget mere interessant," siger Robert Scoble, en respekteret blogger på Scobleizer, til BBC.
"Dette er Facebook, som tager et skud mod Google og ikke Twitter. Twitter er blot i skudlinjen. Facebook ved, at pengene ligger i realtidssøgning. FriendFeed har realtidssøgning, det har Google ikke," skriver Robert Scoble på sin blog.
Medarbejdere fra Google stiftede FriendFeed
Det forunderlige ved hele sagen er, at FriendFeed blev stiftet i 2007 af fire tidligere Google-ansatte, herunder Paul Buchheit, ingeniøren bag Gmail, og Bret Taylor, der tidligere har været produktansvarlig for Google Maps.
"Der var en fantastisk mulighed for Facebook at komme ind og få en stor indflydelse her. Den mulighed ville måske ikke have været der i fremtiden," siger Mike Schroepfer til Robert Scoble.
"Det (købet af FriendFeed, red.) handler ikke om at fylde en niche for os. Det handler snarere om, at vi sammen arbejder på en fælles vision om at hjælpe folk med at dele og kommunikere på nettet," siger Mike Schroepfer, vicedirektør for udvikling i Facebook til Computerworld News Service.
Facebook har i længere tid fulgt udviklingen hos FriendFeed, og Mark Zuckerberg er fuld af ros over for teknologien i FriendFeed.
"Siden jeg første gang prøvede FriendFeed, har jeg beundret deres hold for at skabe en sådan elegant og simpel tjeneste for folk, der vil dele information," siger Mark Zuckerberg til BBC.
Hos FriendFeed ser man med humor på situationen.
"FriendFeed har nu godkendt Facebooks venneanmodning," siger Brett Taylor, medstifter af FriendFeed, til BBC.
Aftalen har ingen umiddelbare konsekvenser for brugere af hverken Facebook eller FriendFeed. Men begge selskaber forventer, at deres tjenester i fremtiden kommer til at være mere integreret.
Hverken Facebook eller FriendFeed ville oplyse de eksakte økonomiske detaljer i aftalen. De 14 udviklere hos FriendFeed flytter nu over til Facebooks kontorer i Palo Alto, Californien.