Artikel top billede

Mark Zuckerberg skyder nu med skarpt mod Google med opkøbet af FriendFeed.

Facebook i åben krig mod Google

Normalt er der rygter om, at Facebook skal sælges til større it-virksomheder, men Facebook annoncerede mandag, at selskabet ville købe det sociale medie FriendFeed for næsen af Google.

Indtil nu har det typisk været andre virksomheder, der har investeret i Facebook. Tidligere har både Microsoft og kinesiske milliardærer punget ud for Mark Zuckerbergs Facebook. Men i går var Facebook selv ude med den store pengepung, som de blandt andet har fået fyldt efter, at den russiske investeringsgruppe Digital Sky Technologies med finansmanden Yuri Milner i spidsen i maj købte sig til knap to procent af Facebooks aktekapital.

Mark Zuckerbergs mål var FriendFeed. På FriendFeed kan brugerne dele videoer, billeder og andet indhold fra nettet med deres venner i realtid. Flere analytikere ser det som en krigserklæring mod Google og Twitter.

"Med dette opkøb skyder Facebook ikke kun mod Twitter, men også mod Google. Dette er et advarselsskud mod de to firmaer," siger Ben Parr, redaktør på Mashable til britiske BBC.

Realtidssøgning er der penge i

Værdien i FriendFeed ligger i muligheden for at kunne søge i realtid. For mens Google i øjeblikket dominerer klassiske søgninger, er FriendFeed fremtidens svar på realtidssøgning på nettet.

Når en person søger på Google, kan vedkommende kun finde sider, der allerede er kategoriseret af en Google bot. FriendFeed samler derimod opdateringer fra blogs, RSS-feeds, Twitter, Facebook, Picasa og over 50 andre populære tjenester, herunder også tjenester fra Google, og viser det til brugeren i realtid.

"Google er kongen over regulær søgning, mens FriendFeed er kongen over realtidssøgning. Dette opkøb gør den kommende kamp meget mere interessant," siger Robert Scoble, en respekteret blogger på Scobleizer, til BBC.

"Dette er Facebook, som tager et skud mod Google og ikke Twitter. Twitter er blot i skudlinjen. Facebook ved, at pengene ligger i realtidssøgning. FriendFeed har realtidssøgning, det har Google ikke," skriver Robert Scoble på sin blog.

Medarbejdere fra Google stiftede FriendFeed

Det forunderlige ved hele sagen er, at FriendFeed blev stiftet i 2007 af fire tidligere Google-ansatte, herunder Paul Buchheit, ingeniøren bag Gmail, og Bret Taylor, der tidligere har været produktansvarlig for Google Maps.

"Der var en fantastisk mulighed for Facebook at komme ind og få en stor indflydelse her. Den mulighed ville måske ikke have været der i fremtiden," siger Mike Schroepfer til Robert Scoble.

"Det (købet af FriendFeed, red.) handler ikke om at fylde en niche for os. Det handler snarere om, at vi sammen arbejder på en fælles vision om at hjælpe folk med at dele og kommunikere på nettet," siger Mike Schroepfer, vicedirektør for udvikling i Facebook til Computerworld News Service.

Facebook har i længere tid fulgt udviklingen hos FriendFeed, og Mark Zuckerberg er fuld af ros over for teknologien i FriendFeed.

"Siden jeg første gang prøvede FriendFeed, har jeg beundret deres hold for at skabe en sådan elegant og simpel tjeneste for folk, der vil dele information," siger Mark Zuckerberg til BBC.

Hos FriendFeed ser man med humor på situationen.

"FriendFeed har nu godkendt Facebooks venneanmodning," siger Brett Taylor, medstifter af FriendFeed, til BBC.

Aftalen har ingen umiddelbare konsekvenser for brugere af hverken Facebook eller FriendFeed. Men begge selskaber forventer, at deres tjenester i fremtiden kommer til at være mere integreret.

Hverken Facebook eller FriendFeed ville oplyse de eksakte økonomiske detaljer i aftalen. De 14 udviklere hos FriendFeed flytter nu over til Facebooks kontorer i Palo Alto, Californien.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere